Jag har fått en gräsklippare med sönderrostat klippdäck som jag håller på att svetsa på. Det har jag gjort en gång förr varefter det sprayades med någon form av underredsmassa. Det syns inga spår av denna massa på undersidan. Är hammarlack lämpligt? Andra förslag?
 
Så här ser det ut nu. Och om ingen har ett bättre förslag så provar jag med hammarlack efter lite rengöring.
Slitet badkar utomhus på gräs med synliga reparationssvetsningar, i behov av rengöring och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
Nu ligger det ett lager hammarlack på undersidan.
Svart hammarlackad metallkomponent på träpall, troligen ett bilunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens tips om skyddsutrustning:
Tunna skyddshandskar skyddar dåligt mot svetsloppor.
Sliten arbetshandske med hål och brännmärken, illustrerar behovet av bättre skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En T-shirt skyddar dåligt mot stålborste i vinkelslipen.
Svart T-shirt med hål och slitage, skador från svetsloppor och arbete med vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
PeterGu83 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu hann jag inte tipsa om den lilla magiprodukten Isotrol Klarlack. (Plus ett lager linoljefärg ovanpå.) Kan målas på rostiga ytor och sen är det slut med rostandet. Jag kom i kontakt med den när jag skulle måla om ett rostigt plåttak och så här över tio år senare ingen rost.

Burk Isotrol Klarlack grundfärg för rostskydd på metallytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Problemet med klippdäck är ju att det konstant blästras av skit när man klipper, så det är inte rosten som är problemet utan färgens hårdhet.
Vet dock inte vilken färg som är bäst lämpad.

Linoljefärgen med sin förmåga att fästa och sin sega konsistens kanske håller bra.
 
Tack för tipsen. Den här gången blev det biltemas hammarlack. Men då har jag ett par alternativ om det blir aktuellt igen.
 
Ett alternativ är väl att serva klippbordet med ny färg varje höst/vinter efter avslutad säsong. :)
 
Jag har ju den chansen nu. Men om detta klippdäck varit servat årligen hade det troligen varit i så bra skick att jag inte fått gräsklipparen till skänks. :)
 
richardtenggren
Bedliner är väl oftast polyuretanbaserat, du kan ju få detta sprutbelagt :) Finns en firma i Tierp och en i Mariestad som jag varit i kontakt med genom mitt förra jobb, men det kanske är dyrt, inget jag frågade om.
 
  • Gilla
k0rken
  • Laddar…
Jag tog mig an detta projekt för att jag tyckte det var synd att skrota en i övrigt fungerande gräsklippare snarare än för att jag egentligen behövde den. Och svetsjobbet är en följd av att jag är för snål / dum för att betala 2500 för ett nytt klippdäck. Tack för tipset, men jag kommer inte att lämna in det till en firma för sprutmålning. Det vore pärlor till svin.
 
Hammarlacken duger säkert, oavsett vilken färg du använder så får du räkna med att måla den varje höst om du vill att den ska hålla i längden. Jag skulle tro att det är viktigare att hålla det rent från gräsklipp än att den har en bra färg. Färgen kommer oundvikligen att försvinna när klipparen används och insidan av klippdäcket blästras med allt som finns att tillgå i gräsmattan. Ta bort allt tjockt gräsklipp under klippdäcket när du klippt färdigt så att den kan torka upp ordentligt så minskas rostangreppen.
 
  • Gilla
S-foot
  • Laddar…
Nästa problem är skruv. Jag har fått hem nya spindelhus då jag inte fick bort de gamla hela. Dessa skall monteras med gängpressande UNC 5/16". Jonsered originalskruvar kostar 72,60 kr styck.

Finns något bra ställe att få tag på gängpressande UNC 5/16"? Sifverts har semesterstängt.

Går det att använda gängpressande M8 i stället, och är det i så fall lättare att få tag på?

Nödlösningen är annars att borra upp hålen och använda M8 med mutter. Men helst vill jag hitta rätt skruv.

Svartmålad gräsklipparchassi upp och ned på ett bord med synliga spindelhus och andra komponenter, behöver UNC 5/16" skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Biltema har skruvsats med 5/16.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/skruvsortiment-pafyllnadssats-88-st-2000020830
Tidigare så fanns mycket UNC och UNF bland vanliga skruv men jag tror inte dom är kvar.
Hammarlack duger bra men jag rekommenderar flera lager än 1.
Om du målar om så får du använda Hammarlack igen då hammarlacken är silikonbaserad (det är det som ger den knaggliga ytan som ser hamrad ut), vanlig färg fäster inte på hammarlack.
Hammarlacken är hård och hållbar jag har det själv under klippdäcket men nästa gång så ska jag inte måla med svart färg under däcket utan en färg som syns mer.
Det är inte lätt att inspektera om lacken skyddar bra än med en mörk färg, svårt att se om allt smuts är borta samt om lacken är punkterad eller saknas en bit så det behöver målas igen.
 
Tack. Dem hade jag missat. Men den skruven var inte gängpressande. Jag hittade följande webshop som hade rätt skruv för 5 kr st. Jag väntar mig att originaldelar är dyrare. Och lite dyrare tycker jag är ok. Men 14 gånger dyrare är inte ok.
https://www.yourvismawebsite.com/or...fastdetaljer/skruv/sjalvgangande-sexkantskruv

Det ligger två lager hammarlack nu. Jag tror att detta kan hålla i några år.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.