Jag har fått lite rost kring ett hantag på min bil. Det har inte gått hål utana är bara lite ytrost i kanten runt hålet. Eftersom bilen har gått ganska långt och har några år på nacken tänker jag mig inte lacka om hela dörren utan mer laga det lilla området som dessutom täck mer eller mindre av handtaget. Hur ska jag göra för att ändå få till det bra. Slipa, grunda, lackstift??
 
ullet
Grunden i rostlagning är ju att få bort så mycket rost som möjligt för att den inte ska komma tillbaka. Just vid handtag är det rätt knepigt för det är troligtvis minst lika mycket rost på insidan av hålet som utsidan och där är det svårt att komma åt att slipa.

Jag har dock gjort samma sak här i höstas på min Passat från 2012 för att få den att över några år till (den hade en rostfläck som var stor som en 5-krona under ett dörrhandtag plus lite längs en skärmkant) blev inte helt perfekt men tillräckligt bra på den bilen.

Bil täckt med plast och tejp, förmodligen för målning eller skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde så här:
- Beställde bättringsfärg på sprayburk, grundfärg för uppbyggnad (innehåller något lite spackelliknande som funkar bra för en liten lagning) och rostätare från bilfarg.se
- Maskera, maskera, maskera
- Slipa så mycket som bara går (tänk metallrent)
- Behandla med rostätaren för att få bort ännu mer rost
- Rengör
- Grundfärg
- Slipa
- Rengör
- Mer grundfärg för att jag råkade slipa för djupt
- Slipa igen
- Rengör
- Spraymåla i flera tunna lager
- Våtslipa och polera

Räknar med att rosten är tillbaka efter ett par-tre år, men det ser i alla fall lite bättre ut.

Svart bil, parkerad, fokus på bakdäck, aluminiumfälgar, asfalterad mark, reflektioner på karossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder slät hammarlack direkt på rosten. Det slutar rosta och kommer inte tillbaka, då skiktet blir tjockt och bra.. Finns i rätt mycket nyanser numera så du kanske har tur som jag att det finns passande färg. Min SAAB i färg 265 är nästan exakt samma som slät ljus silver Hammarlack. Är bilen gammal är det ett utmärkt och snabbt val för att slippa fortsatta röda fläckar och angrepp.

(Och nej, jag skojar inte)

Annars finns rostätare som löser upp rosten med hjälp av fosforsyra så det blir plåtrent (akta färgen i övrigt), eller rostomvandlare som kemiskt ändrar järnoxiden till en annan, stabil förening som förhindrar fortsatt rostande, som man sedan kan måla över. Punktbläster är andra användabara verktyg att få bort rosten ner i porerna i plåten, vilket är ett måste om det ska hålla permanent.

Edit: En absolut förutsättning är att man konstaterat att rosten inte kommer inifrån, på plåtens baksida. Då måste det åtgärdas samtidigt, annars kommer rosten tillbaka, garanterat. Min baklucka som gillar att rosta på SAAB-kombi fyllde jag först med linolja för att stoppa invändiga rostangrepp i skarvar mm, och målade sedan hela underkanten på utsidan (den som ligger an mot listen) med hammarlack. Fortfarande silvrigt och fint utan rost såhär 6-7 år senare.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.