Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus, 30-tal, platt tak. Märkte idag ett avskuret rör som mynnar ut i en mindre garderob. Det har läckt lite på hyllan under det. Innertaket är lite mjukt runt omkring röret. Vi hade egen besiktning som inte nämnde något om detta rör.

Vad kan det här vara för rör? Antar att det inte är i användning då det är avskuret men vad är det då för vatten som läckt? Hur orolig ska man vara för att vinden är blöt och att hela taket och vinden måste bytas? Borde inte besiktningsmannen ha sett detta?
 
  • Vitt hörn av ett rum med en skadad takyta och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trägolv hörn med smuts, skräp; orange leksak, del av grå väska synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vit vägg med sprickor och skador runt öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis har det med något gammal expansionskärl att göra, luftning till detta eller ledningen till själva kärlet som då sitter på vinden.
Har det en diameter på 30-40 mm?
Kolla upp tätheten uppe på taket.
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
En vild gissning är att det varit till ett expansionskärl i ett öppet värmesystem. Kommer du inte åt att inspektera ovan?
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
Omöjligt att säga vad det har varit till, men gissar på att det har gått till ett expansionskärl. Det är vanligt att expansionskärl lämnas kvar på vinden då det är jobbigare att ta bort än att låta vara kvar.

Kan du inte gå upp på vinden och kolla.

Kan tyckas att en besiktning ska ha hittat det.
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
Om du har ett rör som går från varmt till kallt som inte är proppat så kommer den varma inomhusluften kondensera en bit upp i röret, där det är kallare. Då faller vattnet i luften ut som droppar och rinner ner i röret igen och ner på golvet.

Börja med att proppa röret så inte luft smiter upp den vägen. Därefter tar du reda på var röret tar vägen och inspekterar vindsutrymmet om det är möjligt. Är röret i vägen tar man bort det.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har ett rör som går från varmt till kallt som inte är proppat så kommer den varma inomhusluften kondensera en bit upp i röret, där det är kallare. Då faller vattnet i luften ut som droppar och rinner ner i röret igen och ner på golvet.

Börja med att proppa röret så inte luft smiter upp den vägen. Därefter tar du reda på var röret tar vägen och inspekterar vindsutrymmet om det är möjligt. Är röret i vägen tar man bort det.
Tack, vilket bra svar. Börjar med att proppa det då. Vinden är bara några decimeter hög och man går in från taket så vågar inte gå upp nu när det är vårt och halt ute.

Hur menade du att röret skulle vara i vägen, i vägen för vad?
 
Jag har också mängder med sådana rör i mitt hus. De sticker upp ur golv, väggar och tak. Stumparna syns även i källaren, där de börjar. De många storlekar. Allt från 35-75mm. Vet fortfarande inte om det är rör från värmesystem, tappvatten, eller även avlopp för gråvatten.
Dock inget vatten i mina. Sannolikt är det bara kondens i dina.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Tack, vilket bra svar. Börjar med att proppa det då. Vinden är bara några decimeter hög och man går in från taket så vågar inte gå upp nu när det är vårt och halt ute.

Hur menade du att röret skulle vara i vägen, i vägen för vad?
Jag vet ju inte vad du har för planer med huset…..jag skulle inte vilja ha ett synligt rostigt järnrör i ett rum så jag skulle ta bort det, men stör det inte så kan det ju sitta där.
 
A AG A skrev:
Jag har också mängder med sådana rör i mitt hus. De sticker upp ur golv, väggar och tak. Stumparna syns även i källaren, där de börjar. De många storlekar. Allt från 35-75mm. Vet fortfarande inte om det är rör från värmesystem, tappvatten, eller även avlopp för gråvatten.
Dock inget vatten i mina. Sannolikt är det bara kondens i dina.
Får hoppas på det! Låter du dem bara vara? Har du proppat dina (som förslogs tidigare i tråden)?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet ju inte vad du har för planer med huset…..jag skulle inte vilja ha ett synligt rostigt järnrör i ett rum så jag skulle ta bort det, men stör det inte så kan det ju sitta där.
Det sitter inne i en garderob så har inte ens tänkt på det förrän idag när jag märkte att det var blött på hyllplanet. Har bott här en månad.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Får hoppas på det! Låter du dem bara vara? Har du proppat dina (som förslogs tidigare i tråden)?
Jag har låtit mina vara. Tycker det är en ganska kul del av historia i huset. Det är bara i golvet på en garderob, samt ett par i väggen i ett hobbyrum, som de är synliga. Resten har blivit inbyggda vid tilläggsisolering. Sen syns resten i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.