Jag håller som bäst på att renovera gamla ytterfönster där vissa skruvar under hörnbeslagen varit så pass rostiga att de gått av vid bortmontering. Är det någon som har bra tips på hur får jag ut resten av skruven så jag kan få fast beslagen med nya skruvar?
Tacksam för svar,
Rådmansö
 
Min erfarenhet av gamla fönster är att är skruvarna rostiga är även hålen lite uppmurknade och är för stora. Så flytta hålen skadar nog inte ändå. Annars kanske man kan gräva lite runt omkring så man kommer åt med en tång runt själva skruvkroppen (eller vad det nu heter) och kan skruva med den.
 
Jag hade samma problem. Jag borrade med väldigt små borr, typ 1.5 mm runt om och sedan tog jag spetstång och skruvade ut det, efter lite gröpande. Satt de för hårt fick man försöka komma åt med hovtång. Gängorna var ändå delvis upprostade.

Efter det borrade jag upp hålen och pluggade med plugg jag själv skurit ut ur ett gammalt fönster. Då fick jag bra virke där också. Limmet var ett vattenfast lim. Mycket enklare åtminstone om hörnjärnen är försänkta, vilket jag hade.
 
När du sätter tillbaks hörnjärnen skall dom fyllas med fönsterkitt så slipper man problem nästa gång.
Men det visste du säkert redan.
 
Känner igen problemet. För oss har det funkat ett borra bort det mesta av skruven och så dra en ny skruv i hålet med kanske en anings annan vinkel. Har också generellt gått upp ett litet steg i dimension på skruvarna för att de ska bita ordentligt i de något förstorade hålen som blivit när de gamla skruvarna rostat sönder.
 
Ett tips till nästa gång är att värma varje skruv med en stor lödkolv såp de är rejält varma då du skall skruva ut dem. Värmen gör att järnet lossnar lättare från träet.

Om du inte äger en stor lödkolv går det att värma en bit skrotjärn i en brasa eller på en blåslampa och använda den som lödkolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.