D
Är det normalt att gångjärnen på Elitfönster-dörrar rostar på det här sättet på fyra år? Har 5 dörrar på samma fasad från Elitfönster där alla gångjärnen har rostat på det här sättet.

Jag har en dörr från en annan tillverkare på samma vägg som är installerad för 8 år sedan (12 år sedan egentligen, men de senaste 4 åren har dörren hamnat inomhus, så räknar bara 8 år) och där finns inte tillstymmelse till rost på dessa.

IMG_1372.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, nått är tokfel, gångjärnen verkar sakna galv.
 
Så ska det inte se ut, något har blivit fel vid tillverkningen/ytbehandlingen.
Har du tur så får du nya från Elitfönster annars köper du nya gångjärn själv och byter.
 
D
Fick svar från Elitfönster idag. Tydligen bara att räkna med i kustklimat om man inte väljer syrafasta gångjärn som tillval. Konstigt att Elitfönster som jag trodde var ett kvalitetsmärke skall montera så dåliga gångjärn som standard när gångjärnen från andra tillverkare har hållit så väldigt mycket bättre.

En ytterdörr från en annan tillverkare (kommer inte ihåg namnet) som jag haft i 12 år (varav 8 år utomhus) på samma fasad har som sagt gångjärn utan någon som helst rost. En altandörr utomhus på sydsidan av huset frpn Tanumsfönster (som normalt är mer utsatt) är 15-20 år gammal och gångjärnen där skiner metallblanka/eloxerade utan någon som helst rost. En billig "standarddörr" från Hornbach (typ 3-4 tusen) har suttit betydligt längre än dörrarna från Elitfönster och gångjärnen visar inte heller där tillstymmelse till rost.

Inte på någon av dessa installationer har jag valt något extra tillval för att slippa rostiga gångjärn (altandörren kan jag inte uttala mig om då det inte var jag som köpte den).

Det är ändå dörrar för 40-50,000:-. Att snåla på detaljer som rostbehandlingen på gångjärnen verkar dumsnålt. Några tillval för att slippa rostiga gångjärn var det ingen som talade om när dörrarna såldes för övrigt.

Besviken över att Elitfönster inte var lika besvikna på gångjärnen som jag... 4 år gamla, så de har säkert konsumenträtten på sin sida, men om jag hade varit Elitfönster så hade jag inte varit nöjd med att gängjärnen rostat när dubbelt på gamla produkter från betydligt billigare håll sitter intill och skiner både till estetik och funktion.
 
D
Kungälvs Trä som sålt dörrarna hade inte alls samma attityd som Elitfönster själva. Kungälvs Trä tyckte också det var märkligt att det rostat och skulle försöka göra en reklamation (hur nu det går med tanke på att Elitfönster själva tycks tycka detta är att räkna med). Men plus-poäng till Kungsälvs Trä i alla fall.
 
Det är klockrent undermålig kvalitet på de gångjärnen.

Det är självmål av Elitfönster att hävda något annat. Sedan att de måhända inte har 4 års garanti på gångjärnen är en annan sak.

Om de varit det minsta smarta så hade de gjort upp med dig i godo. Rostiga gångjärn på nästintill nya fönster samt en ogin inställning ger ju en extrem massa minuspoäng. De skryter säkert i någon reklam med att fönstren ska klara åtminstone 25 år. Vem vill ha fönster som i över 20 år har extremt fula rostiga gångjärn?

Hade de varit kvalitetsmedvetna så hade de velat ha gångjärnen för undersökning om vad som var fel, så de hade kunnat undvika samma fel fortsättningsvis.
 
Bekymret beror nog på att du har vita gångjärn som är lackade.
Den gamla dörrens gångjärn som klarat sig bättre var nog inte lackade.
Lackade gångjärn och kustnära är ingen bra kombination men dessa ser verkligen hårt drabbade ut och jag hade gissat på att de suttit betydligt längre.
Undvik lackade gångjärn om du vill att de ska hålla länge.
 
D
Dörren som sitter på samma fasad (som är 12 år varav 8 år utomhus) har också vitlackade gångjärn. Altandörren på syd-sidan från Tanumsfönster har däremot metallblanka gångjärn (verkar vara någon typ av eloxering eller vad det kan heta).

Vitlackade gångjärn är tydligen standard om man beställer vitmålade dörrar. Till alla andra kulörer och omålat får man metallblanka gångjärn.
 
D
Rikard Gjersvold skrev:
Nej, nått är tokfel, gångjärnen verkar sakna galv.
Huvudet på spiken faktiskt! Kollade med Elitfönster precis och de levererar som standard pulverlackade gångjärn utan galv. Inte konstigt att det rostar...

Jag som trodde Elitfönster var kvalitet... Ångrar grymt att jag inte valde Tanumsfönster nu. Har tittat runt på gångjärn från flera olika tillverkare nu (som sitter på samma hus) och inget gångjärn har rostat faktiskt, förutom de från Elitfönster.
 
Bra återmatning!
 
Pulverlackade gångjärn brukar inte vara galvaniserade, men att gångjärnen har bristfälligt rostskydd har TS bevis på.
 
D
Jag har förhoppningsvis lyckats övertyga Elitfönster att deras gångjärn inte håller måttet här och de har lovat att skicka rostfria istället. Får se om de uppfyller detta löfte. De har redan tidigare erbjudit sig att skicka ut nya likadana pulverlackade gångjärn på "goodwill" men då de är av samma typ som rostade på 4 år så tyckte jag inte det var någon större idé.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hmm, det verkar vara ett genomgående mönster att man ska akta sig för företag med "elit" i namnet.
 
D
Nu har jag fått rostfria syrafasta gångjärn från Elitfönster. Hoppas jag slipper byta gångjärn på ett tag nu. Det ser bra ut i alla fall.
IMG_1427.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.