Hej på er!
Upptäckte idag att mina bistål legat ute över vintern, och är således rostiga.
Ska ha dessa när jag i år ska mura grund till min utbyggnad med Leca.
Törs man använda bistålen? Om inte, kan man ta bort rosten på nåt smidigt sätt? Eller bör man bita i sura äpplet och köpa nya?
Rostiga bistålar staplade på varandra, lagrade över vintern för murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga konstigheter. Bara att använda om de är :)
 
S
Dessa ska användas på insidan, på utsidan får du använda rostfria, galvade eller liknande.
 
Sandwich11 : låter bra! :)
DanielF : Ja, det är ju spår i lecan där dessa ska ligga tillsammans med bruk. Eller vad menar du med in- och utsida?
 
Inomhus är dessa tänkta, plastade eller rostfria utomhus.
 
Jaha okej. Ska höra med säljaren på Fresks då varför han sålde såna, om dom är tänkta att vara inomhus.
 
F
hagv skrev:
Jaha okej. Ska höra med säljaren på Fresks då varför han sålde såna, om dom är tänkta att vara inomhus.
Vissa ser ju mer rostiga ut än andra. Det är inte så att det är svart och rostfritt som du haft liggande ihop? Då blir det ju även rost på dom rostfria.
 
S
Det är så här, du har två rännor i lecablocket, den ena rännan är närmast inomhus och den andra är närmast utomhus. Inomhus är för rostiga och utomhus för rostfria. Man kan använda rostfria till båda men det blir dyrare.
 
fsn : Nä alla är likadana från början.
DanielF : men om det är tänkt så så blir det ju svårt att följa monteringsanvisningen. Enligt den så ska man i hörnen lägga stålen med förskjutning från ytter- till innervarv och tvärt om. Då är det ju minst 50 cm av innerstålet som hamnar utomhus. Iofs så kan man ju ta rostfritt just där på både inner- och ytterspåret.
 
F
hagv skrev:
fsn : Nä alla är likadana från början.
DanielF : men om det är tänkt så så blir det ju svårt att följa monteringsanvisningen. Enligt den så ska man i hörnen lägga stålen med förskjutning från ytter- till innervarv och tvärt om. Då är det ju minst 50 cm av innerstålet som hamnar utomhus. Iofs så kan man ju ta rostfritt just där på både inner- och ytterspåret.
Har aldrig murat leca med nåt annat än vanliga svarta bi-stål. Oavsett in eller utsida.
 
@fsn: Se min signatur nedan ;)
 
F
-RB- skrev:
@fsn: Se min signatur nedan ;)
Du har ingen signatur i min mobiltelefon och varför skall jag titta på den? Du kan väl säga vad du vill istället eller?
 
Vad händer om man inte använder rostfria armeringsstål?
 
fsn skrev:
Du har ingen signatur i min mobiltelefon och varför skall jag titta på den? Du kan väl säga vad du vill istället eller?
Ah, förlåt. Min signatur säger: "Det blir inte mer rätt för att man gör fel flera gånger."
 
useless skrev:
Vad händer om man inte använder rostfria armeringsstål?
Risken för att de rostar är stor och att de då rosten expanderar spränger sönder murverket. Fenomenet kan ofta ses på äldre tegelfasader och då över fönster och dörrar. Där rostar ofta armeringen och spränger sönder murverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.