Jag har en vitmåladgolvbrunn i vår dusch som är gjord av järn. Den är tyvärr inte av standardstorlek, utan måttbeställd en gång i tiden. Färgen har släppt och golvbrunnen är nu alldeles rostig. Har försökt måla om, men färgen släpper med en gång. Jag vill ogärna bryta upp duschgolvet som är av sten.
Någon som har något tips på hur vi kan få den snygg igen?
 
Lämna in den på lackering. En lämplig firma kan blästra den så att den blir helt ren från rost och gammal färg, sedan kan man få den lackerad med epoxilack. Borde hålla några år.

Ev. kan man få den galvaniserad, men då kan det vara problem att få färg att fästa på den, men den kommer inte att rosta. Just epoxifärg kan fästa på galvat, men jag vet inte om det fäster lika bra som på rent stål.
 
Tack, men problemet är att den inte går att ta loss med mindre att bryta upp duschgolvet.
 
Du kanske kan testa en rostätare (finns t ex på biltema) som omvandlar och stoppar rosten och sen måla. Tricket är nog att se till att det är helt torrt innan du målar.
 
Är den så rostig lär ju åldern tagit ut sin rätt på både rör och tätskikt så en framtida renovering kanske inte är så långt borta.
 
Är det i en källare? Hur gammalt är huset? Menar du klinker, eller är det betong?
 
Låter nog som att lite rostlösare och en del våld skall kunna få loss gallret. Får du inte loss det så går det ju inte heller att rensa brunnen.
 
Känsla av att det inte bara är ett galler som är rostigt utan även hela brunnen. Vart det några bilder på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.