Satte precis upp en 2m lång hängande takhylla. Denna skruvades i reglar jag förstärkt med på vinden.
Verkar sitta riktigt bra men jag kom och tänka på att rostfria skruv kanske är lite skörare?
Valde rostfritt för att dom ser bättre ut när dom är synliga.

Provmonterade allt och tog ner det, upptäckte då att en del skruv var skeva. Detta är väl dock bättre än att dom går av.

Skruven är köpt på Bauhaus som lösvikt och är träskruv.

Vad rekommenderar ni för skruv annars?
 
För inomhus bruk funkar väl de flesta mtrl och ytbehandlingar. Snyggast vinner. Vad är du orolig för?
 
J jockebq skrev:
Satte precis upp en 2m lång hängande takhylla. Denna skruvades i reglar jag förstärkt med på vinden.
Verkar sitta riktigt bra men jag kom och tänka på att rostfria skruv kanske är lite skörare?
Valde rostfritt för att dom ser bättre ut när dom är synliga.

Provmonterade allt och tog ner det, upptäckte då att en del skruv var skeva. Detta är väl dock bättre än att dom går av.

Skruven är köpt på Bauhaus som lösvikt och är träskruv.

Vad rekommenderar ni för skruv annars?
Handlar det om stora vikter du ska belasta hyllan med?
 
Nej, men hyllan i sig väger nog 25kg. Fäst vid 6 ställen med 3 skruv vid varje ställe.
Så det är inget att oroa sig för, att rostfria skruv är skörare?
 
J jockebq skrev:
Nej, men hyllan i sig väger nog 25kg. Fäst vid 6 ställen med 3 skruv vid varje ställe.
Så det är inget att oroa sig för, att rostfria skruv är skörare?
Jag skulle tro att varje skruv bär mer än 100kg, du har alltså 18 skruv
 
F fribygg skrev:
Jag skulle tro att varje skruv bär mer än 100kg, du har alltså 18 skruv
Matthias Wandel testade nyligen och en helt vanlig gipsskruv håller för runt 200kg innan den dras ut ur träet.

Jag gissar att du använder betydligt grövre skruv än gipsskruv så att anta 500kg per skruv är nog inte att överdriva.

Du har i så fall skruvar som håller för 9 ton (men något annat lär troligen gå sönder först).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Matthias Wandel testade nyligen och en helt vanlig gipsskruv håller för runt 200kg innan den dras ut ur träet.

Jag gissar att du använder betydligt grövre skruv än gipsskruv så att anta 500kg per skruv är nog inte att överdriva.

Du har i så fall skruvar som håller för 9 ton (men något annat lär troligen gå sönder först).
Det var mer än jag förväntade mig! Nja jag tror skruven jag använder är ungefär som gipsskruv men lite tätare och inte så grova gängor. Dock cirka 70mm varav 60mm fäster i trä.
 
J jockebq skrev:
Det var mer än jag förväntade mig! Nja jag tror skruven jag använder är ungefär som gipsskruv men lite tätare och inte så grova gängor. Dock cirka 70mm varav 60mm fäster i trä.
Om du drar i två sådana skruvar och belastar med din egen kroppsvikt vet du ju om du kan lita på skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.