Dagens kreativa (eller idiotiska) fråga: kan man på något sätt använda rostfri plåt som tätskikt i ett badrum för att slippa undan kakel eller mattor? Synpunkter?
 
Vad menar Du egentligen? kakel är inget tätskikt vilket mattan är.
Menar Du att sätta rostfri plåt som ytskikt istället för tex kakel? i så fall fungerar det nog. I princip kan man ju sätta vad som helst utanpå tätskiktet även om dom flesta väljer nåt som tål fukt och vatten :)
Ska Du bara ha plåten utan tätskikt så måste Du svetsa den i alla skarvar antar jag så att vattnet stannar på rätt sida, det skulle jag nog kolla med försäkringsbolaget innan jag gjorde ;)
 
Puckot svarar: jag tänkte på att använda den rostfria plåten som enda tätskikt, och då svetsad. Ska kolla med försäkringsbolaget, men där blir det väl tvärnej.
 
Det är lätt att se svårigheter med detta;

# Hur skall du kontrollera täthet?
# Hur skall det svetsas (brand)säkert?
# Kostnad? Rostfritt av hög kvalité är dyrt.
# Blir nog fort fult av fett, tvålavlagringar och repor etc.
# Fall till brunn blir komplicerat.
# Estetiskt? Skulle likna ett slakthus?
# ...

Hade det varit en bra idé skulle det finnas i hus.
 
Rasmusax skrev:
Puckot svarar: jag tänkte på att använda den rostfria plåten som enda tätskikt, och då svetsad. Ska kolla med försäkringsbolaget, men där blir det väl tvärnej.
Behöver det inte bli men förmodligen.
Du kan väl skriva här sen vad dom sa?
Det fungerar ju om svetsarna är täta men rostfritt är svårt att hålla fräscht det lilla vi har köket så jag tror det inte blir så fint :p
 
Är du duktig på att svetsa och har tillgång till billig plåt så varför inte? Om du svetsar in golvbrunnar och kopplingar till vattenrör för vask och dusch på ett smart och läckage fritt sätt och sen lyfter in stålrummet innan husets regelstomme ska på så är det ju helt OK ur i alla fall bransäkerhetsrisken :). Bara att lyfta in en badrumsmodul :). Låter dyrt men tätt!
Du kan testa att konstruera en duschkar med golvavloppslösning i ett stycke som är mer säker än alla gummidukar och fuktmembranner och ringar hittills varit :). Kolla Unidrain avloppsränna så blir lutningen mot brunnen otroligt enkelt , bara år ett håll :). Jag tycker om ideen med svetsad stål .... har aldrig sett en slakthus inifrån :).
Man får ju skapa nya trender när alla har nu fått sina svartvita badrum anno 2000 talet och mosaiken tappat lyxstatus :)
gaia
 
Ingenjören skrev:
Inklädnad med tät rostfri plåt är en metod som används ibland för att täta eller skydda bef.bassänger

[länk]

Hmm, titan som inklädnadsmaterial. Det lät fräckt. Skippa RF Rasmusax :D
 
Tack för synpunkterna - det där med jämförelsen med smutsen på diskbänken lät intressant... men å andra sidan blir det ju smuts på en kaklad yta också.

Jag kan inte svetsa själv dessvärre, men min fundering var att använda plåten som golv uppdraget mot väggarna i en bastu... men då med trall på golvet, det blir nog lite varmt annars.
 
Ett problem du måste tackla i en bastu är att plåten expanderar väldigt mycket när den värms upp.
 
Kring golvet på en bastu är det ju inte speciellt varmt, kan inte vara många grader varmare än rumstemperatur :)
 
Om nu försäkringsbolaget inte kräks över idén med en rostfri plåt som tätskikt på golvet i en bastu, och om man undantar att det kan kosta apa så mycket pengar att göra, vad ska man då vidare tänka på? Skulle det vara en idé att lägga typ lumppapp eller nåt liknande mellan trägolvet och plåten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.