Jag kikar på diskbänk och har läst en del gamla forumtrådar, både här och i andra forum. Det verkar vara många diskussioner mellan Franke vs. Stala, men det finns ju en uppsjö av tillverkare och jag känner mig lite vilsen i diskbänksdjungeln.
Tar gärna lite nya tips och råd om det finns några här som nyss har köpt och/eller gjort research inför ett köp? Jag ska ha en ca 160-170 cm lång diskbänk med hoar ungefär i mitten, inget hål för spishäll etc. Hellre praktisk än snygg, men gärna både och såklart! Och betalar hellre för att få kvalitet än att spara in några slantar och bli besviken. Men givetvis vill jag ju inte kasta pengar i sjön. Jag är också nyfiken på vad ni har valt för mått på hoarna och varför. Jag har idag 2 st à 24+40 och tycker det funkar bra så skulle kunna tänka mig nåt liknande även på en ny diskbänk.
 
Där jag arbetar säljer vi både Stala och även Decosteel. Av dessa skulle jag själv välja Decosteel. Inte för att Stala är dåliga, enbart för att Decosteel i mina ögon känns snäppet vassare
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Vi valde att beställa en måttanpassad diskbänk från Agelito. Vi har en enda stor ho, 50 x 40 cm. Går ner en hel ugnsplåt! :) Vi är jättenöjda med allt på diskbänken, gick att få utan den förhatliga silkorgen, snygg kant runtom osv. Och den var inte ens särskilt dyr. Tror vi betalade drygt 7000 kr för ca 140 cm inkl ho.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Anj skrev:
Vi valde att beställa en måttanpassad diskbänk från Agelito. Vi har en enda stor ho, 50 x 40 cm. Går ner en hel ugnsplåt! :) Vi är jättenöjda med allt på diskbänken, gick att få utan den förhatliga silkorgen, snygg kant runtom osv. Och den var inte ens särskilt dyr. Tror vi betalade drygt 7000 kr för ca 140 cm inkl ho.
Det var ett helt nytt märke för mig som jag aldrig hört talas om :)
Vad är det alla har emot silkorgarna? Jag har själv aldrig haft någon "modern" diskbänk med såna finesser.
 
Kladdkaka skrev:
Det var ett helt nytt märke för mig som jag aldrig hört talas om :)
Vad är det alla har emot silkorgarna? Jag har själv aldrig haft någon "modern" diskbänk med såna finesser.
Diskbänken är märkt "Purus", hemsidan heter agelito.se :)
Jag tycker silkorgen är dålig då det är en fördjupning dit all skit åker ner men jag kan inte plocka upp den med vaskskrapan. Visst, jag kan lyfta ur silkorgen och tömma den men det ligger ff kvar skal och skräp i hålen som jag får gräva upp för hand. Och om du tex skalar mycket potatis osv så kan silkorgen stänga sig av tyngden (lättare och lättare med tiden) och vattnet rinner inte undan längre.
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Kladdkaka skrev:
Hellre praktisk än snygg
Då ska du ju ha en klassisk heltäckande i äldre traditionell modell.
I varje fall avrundade baljor så man kan komma åt att rengöra innerhörnen.
(dom är både praktiska och snygga till skillnad från "90-graders vecken" det ska vara nuförtiden)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Då ska du ju ha en klassisk heltäckande i äldre traditionell modell.
I varje fall avrundade baljor så man kan komma åt att rengöra innerhörnen.
(dom är både praktiska och snygga till skillnad från "90-graders vecken" det ska vara nuförtiden)
Vår från Purus har rundade hörn, funkar finfint att hålla den ren. :)
 
  • Gilla
Kladdkaka och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt otaliga timmar på att jämföra diskhoar nu. Trodde aldrig jag skulle gräva ner mig så djupt i just denna detaljen. Man blir ju helt snurrig tillslut. :x

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att 2 hoar à cirka 40 + 20-22 cm skulle passa mig perfekt. Men alternativen är nästan alltid 40+18 och 18 känns ärligt talat lite för litet imo :( Jag kommer antagligen ha en lite udda storlek på diskbänksskåpet, ca 70 cm istället för 60 eller 80 cm som alla disklådekombinationer är anpassade för!

Jag ska absolut ha en med stor radie i hörnen! Dock osäker om jag vill ha såna där som är väldigt rundade, typ som denna (K-29 hos Purus). Jag tänker att man får mer plats i en som är lite kantigare.

Landskrona har möjlighet att sätta ihop en diskbänk med 40+22 cm stora hoar. Det känns som perfekta måttet för mig. Dock är det då sådana väldigt runda hoar (L22 + L40). Men det tåls ju att funderas på.

Laga rostfritt har en (Rita 15). och då är den 40+28, men 28 är liiite för stort.

Alternativet skulle kunna vara att måttbeställa, Decosteel har "Decobox R10" och Laga har alternativet "Egen/Special", men det verkar vara såna där väldigt kantiga hoar med väldigt liten radie.

Nåväl. Jag hoppas att jag har grubblat färdigt nu över påskhelgen så jag kan beställda diskbänken i nästa vecka. Har haft mailkontakt med ett par företag och de har svarat väldigt snabbt och trevligt. Men jag misstänker att det är lättare att diskutera över telefon när man är såhär besvärlig som jag är nu. :surprised:

Jag upptäckte förresten att många nu erbjuder ett tillbehör till korgsilarna som består av en silplatta med propp som man kan lägga över hålet om man tar bort korgen. Så då behöver man kanske inte våndas lika mycket för dessa silkorgar :)
 
Redigerat:
Jag köpte en måttbeställd Decosteel för sex år sedan med 10 mm radie i hörnen, propp i hon och silbricka i vasken. Cirka 50 +18cm. Det kostade mycket men jag har inte ångrat det en sekund.
 
  • Gilla
HasseHiss och 1 till
  • Laddar…
Anj skrev:
Diskbänken är märkt "Purus", hemsidan heter agelito.se :)
Jag tycker silkorgen är dålig då det är en fördjupning dit all skit åker ner men jag kan inte plocka upp den med vaskskrapan. Visst, jag kan lyfta ur silkorgen och tömma den men det ligger ff kvar skal och skräp i hålen som jag får gräva upp för hand. Och om du tex skalar mycket potatis osv så kan silkorgen stänga sig av tyngden (lättare och lättare med tiden) och vattnet rinner inte undan längre.
Hur skalar du potatis? Under rinnande vatten? Vi brukar lägga en tidning på bänken så hamnar skalet där och stoppas ned i kompostpåsen hur enkelt som helst.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Eld skrev:
Jag köpte en måttbeställd Decosteel för sex år sedan med 10 mm radie i hörnen, propp i hon och silbricka i vasken. Cirka 50 +18cm. Det kostade mycket men jag har inte ångrat det en sekund.
Låter bra! Eftersom du är nöjd så gissar jag att du inte ser 10 mm radie som något problem?
 
Det fungerar utmärkt. Varför skulle det vara ett problem? Skarpa hörn blir ju svåra att hålla rent men med tio mm radie är det enkelt.
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.