Ska måla om en gul fasad med oljetäcklasyr. Tyvärr har man använt spik som har rostat och gett fula bruna fläckar. Ska man täcka fläckarna med shellack eller finns det bättre sätt?
 
Shellack funkar i alla lägen.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Eftersom de bruna rostfläckarna sitter ganska tätt på fasaden skulle det kanske vara arbetsbesparande att i stället använda en grundfärg som effektivt täcker fläckarna? Finns det sådan grundfärg?
 
Shellack "duttar" man väl på varje rostfläck. Om det finns en grundfärg som effektivt täcker fläckarna behövs inte något extra arbete med att dutta.
 
Även om man målar över rosten fortgår ju processen under och kommer fram förr eller senare.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bra om det går att behandla rostfläckar så att det dröjer innan de framträder på nytt. Hittills har jag bara sett uppgifter om shellack. Finns det inga fler metoder?
 
S
Henri skrev:
Bra om det går att behandla rostfläckar så att det dröjer innan de framträder på nytt. Hittills har jag bara sett uppgifter om shellack. Finns det inga fler metoder?
låter som du inte vill att det tar tid. allt tar tid.

man kanske skall fundera på att byta fasad. kommer ju vara ett återkommande problem.
 
SBH skrev:
låter som du inte vill att det tar tid. allt tar tid.
man kanske skall fundera på att byta fasad. kommer ju vara ett återkommande problem.
Ja allt tar tid, lång eller kort. Jag föredrar kort tid när det gäller att utföra arbete.
 
Måla fasaden brun så syns inte rostfläckarna.
 
  • Gilla
Jensnorrland och 1 till
  • Laddar…
S
Henri skrev:
Ja allt tar tid, lång eller kort. Jag föredrar kort tid när det gäller att utföra arbete.
en del grejer tar tid. så är det bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.