Har köpt ett varmgalvaniserat (och pulverlackerat) räcke som kom för ca 1 år sedan. Successivt har faktiskt några rostfläckar dykt upp. På ett par ställen där det rostar ser det ut som skav på metallen, som man sedan målat över med färg innan montering. På några ställen ser det ut som små hål. Hålen sägs av entrepenören komma från galvaniseringsprocessen som kräver hål in i konstruktionen.
De kanske jag bara kan sätta igen med ngn vit fog.
De här ytorna med rost är jag mer osäker på. Bäst är kanske att skrubba bort att rost med ngn stålborste, men man vill ju inte gärna skada kvarvarande galvanisering med stålborste så att man får än mer rost om några år. Om jag bara målar över så skulle jag som amatör gissa att det kommer tillbaka. Ngn som har en ide kring rimlig åtgärd på detta?
De kanske jag bara kan sätta igen med ngn vit fog.
De här ytorna med rost är jag mer osäker på. Bäst är kanske att skrubba bort att rost med ngn stålborste, men man vill ju inte gärna skada kvarvarande galvanisering med stålborste så att man får än mer rost om några år. Om jag bara målar över så skulle jag som amatör gissa att det kommer tillbaka. Ngn som har en ide kring rimlig åtgärd på detta?
Om du inte sett det själv så skulle jag säga att de ljuger.M Magnus21 skrev:
Denna metalldelen har legat ut kanske 5 år eller om det är 10 år... Med skadan i bild... och inget alls gjort mer.
Besserwisser
· östergötland
· 1 990 inlägg
instämmer, finns inte en möjlighet att det rostar igenom riktig galv och sen dessutom en pulverlack på den korta tiden.A Alexn72 skrev:
av lösningen på hörnet att döma så är det rör i tum-dimension (s.k. Vattenledningsrör eller ISO-rör) dessa rör är standard i färdiggalvat utförande hos de flesta grossister. Därför tror jag precis som övriga här att man använt färdiggalvade rör och sedan slipat fram rent stål för att kunna svetsa, sen har man helt enkelt lackat alltihop och hoppats på det bästa.
Rosten är på ställen där det ser ut som skav förekommit eller ngn form av transportskada.
Kanske kan ha blivit skador på vissa delar av zinkbeläggningen tänkte jag.
Hålen är för små för att vara hål för galven, men entreprenören har sagt att man täppt till hålen från galvaniseringsprocessen med lite svets och att det inte blivit helt täppt. Det låter som en rimlig förklaring tycker jag.
Kanske kan ha blivit skador på vissa delar av zinkbeläggningen tänkte jag.
Hålen är för små för att vara hål för galven, men entreprenören har sagt att man täppt till hålen från galvaniseringsprocessen med lite svets och att det inte blivit helt täppt. Det låter som en rimlig förklaring tycker jag.
M Magnus21 skrev:Rosten är på ställen där det ser ut som skav förekommit eller ngn form av transportskada.
Kanske kan ha blivit skador på vissa delar av zinkbeläggningen tänkte jag.
Hålen är för små för att vara hål för galven, men entreprenören har sagt att man täppt till hålen från galvaniseringsprocessen med lite svets och att det inte blivit helt täppt. Det låter som en rimlig förklaring tycker jag.
Svetsa på galv
För den nyfikne så kan man läsa lite här om var hålen bör finnas och storlek
http://www.zinkenweland.se/sv-se/god_konstruktion/
Allvetare
· Västra götaland
· 8 951 inlägg
Tycker färgen ser väldigt ojämnt tjock ut för att vara pulverlackad.... Det ser ju tom ut som rinningar på sina ställen, och det har jag aldrig sett på något pulverlackat, inte ens hos polaren som har utrustning för några tusenlappar och amatörlackar hemma i garaget....
Medlem
· Västernorrland
· 10 764 inlägg
Tror knappast att det där är varmgalvat. Ja det krävs hål för processen i sig men de brukar vara typ 6-8mm och de låter man vara öppna även efter. Varför skulle man täta dem? Och nej, man kan inte svetsa igen hål när det väl är varmgalvat.
Jag kan tänka mig att det är ett räcke som är ihopsvetsat och sen möjligen pulverlackat men det håller aldrig i utsatta lägen. Minsta lilla por så kryper rosten och det släpper sen.
Skadan är redan skedd så ta en kniv och skrapa där det är rostigt så ser du väl vad som döljer sig där.
Jag kan tänka mig att det är ett räcke som är ihopsvetsat och sen möjligen pulverlackat men det håller aldrig i utsatta lägen. Minsta lilla por så kryper rosten och det släpper sen.
Skadan är redan skedd så ta en kniv och skrapa där det är rostigt så ser du väl vad som döljer sig där.
Håller med i ovanstående inlägg. Det där ser inte varmförzinkat ut. Och har man som tillverkaren säger svetsat igen dräneringshålen från varmförzinkningen (något som aldrig brukar göras) så är ju inte den delen varmförzinkad och kommer att rosta snabbt dessutom har man skadat den närbelägna varmförzinkning vid svetsning så den skyddar inte heller skadan.
Det där är ett dåligt arbete som inte är vad de säger. Att måla ett varmförzinkat material kräver en del av utföraren, det som skall målas bör först åldras innan målning eller blästras så att färgen får fäste. Finns säkert fler lösningar men det kräver en kunnig utförare för att få ett hållbart resultat.
Det där är ett dåligt arbete som inte är vad de säger. Att måla ett varmförzinkat material kräver en del av utföraren, det som skall målas bör först åldras innan målning eller blästras så att färgen får fäste. Finns säkert fler lösningar men det kräver en kunnig utförare för att få ett hållbart resultat.