Hej,

Här kommer en bilfråga :) Vet att det finns många som är duktiga på bilar här :)

Köpte just en 2012 cia ceed. Den förra ägaren hade just bytt bromskivor runt om. När jag kom hem (såg inte detta i den dåliga belysningen i säljarens lokaler) så såg jag att alla skivor var tokrostiga. Det enda som inte var rostigt var slitytan...
Det ger ju inte direkt några problem, men vad kan man förvänta sig egentligen? Ska så gott som nya skivor se ut som dessa? Ser hur tråkigt ut som helst.
Har haft en massa andra bilar, med massor av andra skivor och har aldrig sett så här mycket rost på dem. Eller jo, en gång, på en ford från 1997 med 11 år gamla skivor.

Mvh

Stefan
 
  • IMG_0531.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0532.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt naturligt.
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
HakanS skrev:
Det är helt naturligt.
Men varför ser inte någon annan av de bilar jag har ut så? Eller de senaste jag haft? Beror det på märke/kvalitet?
 
De kanske är lackade eller behandlade på något sätt (på de delar som inte utgör friktionsyta)?
Eller så döljs rosten på m.h.a. smuts och bromsdamm?

Precis som HåkanS skriver är detta helt naturligt.
 
Stew skrev:
Men varför ser inte någon annan av de bilar jag har ut så? Eller de senaste jag haft? Beror det på märke/kvalitet?
Menar du att dina andra bilars bromsskivor är helt metallblanka?
I så fall är de nog målade eller lackade.
 
Däremot undrar jag varför man byter bromsskivor på en 2012:a?
 
De övriga bilarna jag ägt har varit betydligt mycket dyrare än denna, så de kan säkert ha behandlat skivorna på något sätt.

Eviljava, undrade också detta. Säljaren visste inte så mycket. Produktfel trodde han.

Ok, då får jag leva med det :) Ser tråkigt ut men går det inte att göra något så går det ju inte.
 
Stew skrev:
Ser tråkigt ut men går det inte att göra något så går det ju inte.
Hur ofta tittar du på bilars bromsskivor?
Troligtvis aldrig. För i så fall skulle du se att 99% av bilarna har rostiga bromsskivor.
 
Redigerat:
TIttar bara på mina egna. Bilen bredvid är från 2009, perfekta bromskivor.
Audins var perfekta när jag lämande tillbaka den efter 3 år, volvons finfina efter 4:a år. Saabens kalas efter 3 år.
 
Men visst, jag är inte bilintresserad det minsta. Så jag går inte runt och stirrar på andra bilars bromsskivor. Har bara koll på de bilar jag äger.
 
Stew skrev:
TIttar bara på mina egna. Bilen bredvid är från 2009, perfekta bromskivor.
Audins var perfekta när jag lämande tillbaka den efter 3 år, volvons finfina efter 4:a år. Saabens kalas efter 3 år.
Kan du lägga in en bild på dessa?
 
Det är fullt normalt att bromsskivorna rostar. Dock inte anläggningsytorna.

Tyvärr så är det ganska vanligt. Framför allt bak och man aldrig bromsar kraftigt med bilen.
Bromsa gärna kraftigt någon gång då och då om du normalt inte gör detta.
Håller anläggningsytorna för bromsbeläggen rena och fina
 
HakanS skrev:
Kan du lägga in en bild på dessa?
Sure. Springer ner och fotar, så att du tror på mig :)
 
3 år gamla skivor. Och så här brukar det se ut på mina bilar. Därav min grundfråga.

ImageUploadedByTapatalk1367855475.564395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slipa av och lägg på lite färg så slipper du se rosten. Så slipper du störs dig på det. / Tetas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.