Hej,

Vi har ett 100 år gammalt hus, där det första falsade plåttaket byttes för ca 40-50 år sedan till ett nytt falsat plåttak...

Är det då dags att byta igen, eller går det att bara måla?

Vi lät måla om det för 15 år sedan, för att färgen hade givit upp på flera ställen och det såg ut som rost i stället. (Sett från marken, eftersom huset är för högt för att jag ska vara på taket)

De plåtslagarfirmor som var här och tittade då, sa att det var ingen fara, det var bara "grundfärgen" som syntes. Alla de som lämnade offert sa att taket var helt ok, bara att göra rent, skrap lite och måla. Då valde vi den firma som hade billigaste offerten...

Det ångrar vi nu! Det såg jättebra ut första åren och alla de tre-fyra år vi hade garanti. Så snälla, ni behöver inte pika oss för att vi valde de billigaste. Vi vet nu att det var galet, vi får skylla oss själva etc. Men, nu kommer jag till problemet:

De målade med en "rysk" färg, som det bara behövdes ett enda lager med, det skulle räcka gott. Det räckte inte.
Har den målningen ställt till så att taket är förstört, eller går det att måla igen med ett vettigare färgsystem? Vad gör vi?
 
Bilder.vore bra
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Bilder.vore bra
Ok! Jag är glad att du svarar, för jag vet att du kan en del om tak...
Här ska jag försöka lägga in en bild... Snedtak med rostiga metallplattor och regnränna sett från bottenvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Jag ser nu att jag skrev 10 år i rubriken och 15 år i texten...
Det var 13 år sedan, om jag ska vara noga!
 
Claes Sörmland
Traditionen säger att plåttak målade med linoljefärg ska målas om ungefär vid denna tid, vart 12:e år.

Vårt plåttak från 1919 såg nästan lika bedrövligt ut (mindre rödrost) ut för 15 år sedan. Plåtslagaren (= grannen) sa att det inte rostat igenom och var en fråga om att skrapa och måla. Vi skrapade och slipade med roterande stålborste, grundmålade rostfläckar och bart stål med Isotrol Grund Klarlack (har kemi som låser rosten så att den slutar att rosta) och sen ett par lager linoljefärg på det. Nu är det dags att måla igen, nästan ingen rost men man ser att linoljefärgen förlorat sitt bindemedel i solen och det behöver målas igen. Byggnadsställningen kommer upp i veckan.

Bild från i höstas. Lite, lite rostrinn kan anas från några av de horisontella falsarna:

Plåttak från 1919 med svaga tecken på rost och linoljefärg som behöver målas om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack, jag önskar att vårt tak hade sett lika bra ut...

Det blev inte målat med linoljefärg, utan med en färg med kyrilliska bokstäver på burken, som skulle vara bäst...

Jag hoppas bara nu att taket går att fixa till, utan ny plåt, för även om det inte är billigt att få det målat, så kostar det bra mycket mindre än att få ny plåt. Den bild jag lagt in visar i och för sig den värsta delen, de andra ser inte alls lika dåliga ut. Men jag antar att man målar om/byter hela taket, när man ändå håller på.

Är det någon som vill rekommendera någon plåtslagare eller målare som kan göra något som det här i Västernorrland så är jag naturligtvis glad. Taket är för högt och brant för att jag ska göra det själv och jag förstår att man måste ha ställningar osv.
#pelle plåttak
 
Svårt att dra några egentliga slutsatser av ditt tak utifrån bilden .
det är ju rost , men har det gått igenom ?

inte troligt att det rostat igenom om du inte upplevt något läckage .

Taket går nog att måla en gång till.
Dock är underarbetet i princip viktigare än själva målningen .

Mitt tips är följande
kontakta plåtslageri ( kolla på nätet för referenser)
ta in offerter på målning.
köp egen ställning begagnad på blocket eller liknande
Det kostar inte mycket mer att köpa än hyreskostnaden hos ett plåtslageri.

måla
sälj ställningen när det är klart .
 
Fast hur såg det ut innan ni målade? Var det omålat då? Annars tycker jag det ser ut som att man har målat det för tidigt första gången. Nylagda plåttak ska helst vara omålade i några år.
Annars om det var målat och det kanske var målat med linoljefärg så kan jag ju ledigt tänka mig att det går på tok om tycker man ska ha nån modern "takfärg" Den må vara bra om man bara har den men kanske inte fullt lika bra om det är nåt i botten som inte är kompatibelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.