Sedan jag installerade fjärrvärme upptäctke jag att sekundärsidans radiatorvatten är alldeles rostigt. Detta var inte fallet innan när jag eldade med olja.
Förklaringen är förmodligen att vattnet på sekundärsidan har blivit syresatt och att detta vatten nu, sakta men säkert, gör att radiatorera rostar sönder.
Med fjärrvärmen kan jag inte "koka bort" syret i vattnet som med oljesystemet. Går ej att få det så varmt.
Nu tror jag, att förutom rosten i sekundärsystemet, kommer värmeväxlarens sekundärsida att sätta igen med sämre värmeöverföring eller ren av stopp i densamma.
Vad göra för att få sekundärvattnet syrefritt?
Är jag ensam om problemet??
 
den blir syrefritt efter ett tag när all syre omvandlas till rost. Avlufta radiatorer och vänta :). Hoppas det inte kommer in luft i systemmet hela tiden.
Är rosten röd eller svart? Om röd så är den nybildat och bör bli svart med tiden. Är den svart så är det lugnt = syrebrist i vatten :).
gaia
 
Det är röd rost. När jag körde med olja var det svart.
Finns det ingen kemikalie man kan "trycka in" i systemet?
 
Det är som gaia skriver, syret försvinner med tiden. De tappade säkert ner systemet när de kopplade in växlaren, och då frigörs ofta rost.
Det ska sitta ett filter på sekundärsidan på växlaren som ska förhindra att det sätter igen, så det kan du kolla efter ett tag. Men annars kan du simma lugnt
 
OK. Tackar!
Jag har börjat att simma lugnt!
 
Tyvärr är det inte så enkelt som lordi skriver.

Sekundärsystemet kommer alltid bestå av bundet syre och även löst syre i systemet om man inte förser anläggningen med avluftning av något slag. Det finns ett antal olika att välja mellan, dessa gör olika bra jobb.

Självklart är billigast minst bra och dyrast bäst.

Här kommer några lösningar:

http://www.armatec.se/produkter/!/mgid/39259/sgid/39412/

Eller den dyrare, men troligtvis billigaste över tid:

http://www.armatec.se/produkter/!/mgid/39259/sgid/39211/

Ska väl tillägga att dessa är från ett företag, det finns andra som kan erhålla samma funktion.

Precis som tidigare sagt så försämrar smuts, rost och syre (luft) värmeöverföringen och det blir dyrare att hålla huset varmt.

Kemikalier fungerar inte så jättebra och kommer inte hålla anläggningen luftfri över tid.

Luft kommer på något sätt alltid in i systemet.

Be säljarna på företaget som du använder dig av att se till att du får rätt avluftare/avgasare.

Lycka till.
 
Natriumsulfit fungerar som syrereducerare.
 
Helt sant, kemikalier fungerar, men endast under kortare tid....

Rörsystem har ju tyvärr en längre levnadstid än den kortare tiden som kemikalier hjälper.

Svår fråga som är svårt att direkt lösa på ett billigt sätt i det långa loppet.
 
hammarhaj skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt som lordi skriver.

Sekundärsystemet kommer alltid bestå av bundet syre och även löst syre i systemet om man inte förser anläggningen med avluftning av något slag. Det finns ett antal olika att välja mellan, dessa gör olika bra jobb.

Självklart är billigast minst bra och dyrast bäst.

Här kommer några lösningar:

[länk]

Eller den dyrare, men troligtvis billigaste över tid:

[länk]

Ska väl tillägga att dessa är från ett företag, det finns andra som kan erhålla samma funktion.

Precis som tidigare sagt så försämrar smuts, rost och syre (luft) värmeöverföringen och det blir dyrare att hålla huset varmt.

Kemikalier fungerar inte så jättebra och kommer inte hålla anläggningen luftfri över tid.

Luft kommer på något sätt alltid in i systemet.

Be säljarna på företaget som du använder dig av att se till att du får rätt avluftare/avgasare.

Lycka till.
Nu j...ar tar du till storsläggan hammarhajen, en undertrycksavgasare för en villa, den kostar väl en 50-60 000:- om det räcker, för att få lite luft ur systemet. Dessa används oftast när huset är över 18 m på värmesidan och vid stora kylsystem mm den minsta är för 100m³ systemvolym. Här är det bara att avvakta som Lordi säger, fylla på och lufta. Det tar inte lång tid förrän allt är som vanligt igen.
 
Jag sa därför att det finns alla lösningar, billiga som dyra för olika sorts byggnader/fastigheter.

Det jag vill säga är att luft i systemet kommer minska värmeöverföringen och därmed öka kostnaderna på lång sikt.

Att installera avluftning på något sätt, lättaste eller dyraste är en bra investering. Att hålla på med kemikalier har inte jag någon god erfarenhet av iaf.

Att allt blir som vanligt, det är helt sant, man kommer behöva lufta och lufta och lufta, korrosion i rör, växlare och ventiler, igensättningar mm

Om man tycker det är som vanligt så kör på, undertecknad har som sagt längre tankar med mitt kommande bygge som kommer innehålla för det bygget lämplig avluftning.

Jag ville med detta skriva att det finns lösningar för luft och att luft (syre) i systemet är ett problem och lyfta frågan så inte många känner till att man kan göra något åt det eller i alla fall öka medvetandegraden.
 
Hmm, jo man kan ju göra det mer eller mindre avancerat :)
Värmesystemet i mitt hus är 72 år gammalt, och har överlevt både koks/ved panna, oljepanna, samt fjärrvärme(i 20 år), utan någon som helst automatluftning.
Gjorde nyligen en inskärning i källaren för några nya radiatorer, och såg att rören var lika friska som den dagen de monterades.
 
Redigerat:
Helt sant..... :)

Att den klarat av koks och ved, även olja är inte något konstigt då man jobbar med höga temperaturer och syrehalten då inte inte kan hållas i vätskan utan utlöses.

Den problematik som kommer, (som man kanske inte tänker på), vad gäller just syret i systemet, är att om man nu använder sig av en värmeväxlare i någon form så är jag övertygad om att ett mindre syresatt system genererar ökad verkningsgrad i växlare. Även överföring genom övriga sätt att "överföra" energi genererar en lägre överföringsgrad.

Skall man sedan sätta detta mot livslängden på huset man bygger så skulle i alla fall jag se över möjligheterna att försöka hålla ett så syrefattigt system som möjligt. Jag har sett system som varit så skitiga och erhållt så enormt låga överföringar så att skulle man på ett enkelt och billigt sätt kunna erhålla ett syrefattigt system som inte skapar korrosion eller övriga beskymmer så skulle jag ta hänsyn till detta.

Jag vill alltså med detta få upp lite mer medvetande om att under lång tid (förvaltningsskedet av fastigheten, vilket är den stora kostnaden och möjligheten) bör man vara medveten om de val man gör har en verkan.

Kontentan: ett syrefattigt vattensystem erhåller stora fördelar i både underhåll och i det långa loppet en lägre kostnad.

Sen hur man gör det: En senare frågan....

Långt inlägg blev det....

:)
 
Här på jobbet doserar vi in trinatriumfosfat i pannorna för att reducera syre och samtidigt höja pH. Men våra pannor kör på 500grader och 100bars tryck. Går kanske inte att tillämpa på ett låg-tryck/temp-system....:)
 
Du kan få det lika varmt i dina radiatorer som inkommande fjärrvärme är, ca 80°C och uppåt.
Vad har du för typ av central och vilken reglercentral har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.