Hej,
Vi har ett åtta år gammalt hus där vi har fått tråkiga rostränder på takpannorna från skorstenen som kommer från öppenspisen. Skorstenen har genomföringen via nocken men rostränderna går bara ner på ena sidan på taket. Någon som vet vad detta beror på eller har kunskap om vad man bäst använder för att få bort ränderna.. Min erfarenhet säger att rost kan vara knepigt att få bort, byta pannorna är ju ett alternativ men tråkigt om det kommet nya rostränder direkt..
Har försökt kontakta skorstenstillverkaren men utan att få något svar på mina mail..
 
  • Tak med rostränder från skorstenen på betongtakpannor på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut innanför skorstenshöljet?
Ta bilder både under täckplåten över pannorna, både uppe & nere, bilder ner i ytterhöljet med toppen bortplockad, mm.
 
G G. Marklund skrev:
Hej,
Vi har ett åtta år gammalt hus där vi har fått tråkiga rostränder på takpannorna från skorstenen som kommer från öppenspisen. Skorstenen har genomföringen via nocken men rostränderna går bara ner på ena sidan på taket. Någon som vet vad detta beror på eller har kunskap om vad man bäst använder för att få bort ränderna.. Min erfarenhet säger att rost kan vara knepigt att få bort, byta pannorna är ju ett alternativ men tråkigt om det kommet nya rostränder direkt..
Har försökt kontakta skorstenstillverkaren men utan att få något svar på mina mail..
Hej, jag har samma missfärgninga på min tak... fick du svar varifrån din rostfärga kommer?
 
  • En hand pekar på rostfärgad missfärgning på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Som jag fick det förklarat av en sotare var att det helt enkelt var missfärgningar från röken.
Jag provade att skura bort det från takpannorna men det var hopplöst. Det var bra att byta pannorna, kanske lättare att få bort från plåttak..
 
Fick likadana ränder på båda sidorna samt toppen av skorstenen (plåtlådan) på ett två år gammalt tak . Jag gjorde rent med syrafri fälgrengöring som tar bort flygrost. Efter tredje behandlingen är i princip allt borta.
Bara att spraya på, låta verka några minuter, sen skrubba lite och spola av.
 
  • Gilla
NGGUY
  • Laddar…
Tack för inlägget. Har samma problem med missfärgning på plåt och pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.