Vi har en 43 år gammal ytterdörr med handtag och nu råkade en av skruvarna som höll ihop handtagens "rosetter" gå av och jag misslyckades när jag skulle lossa biten som var kvar och förstörde möjligheten att gänga på nytt. Rosetten sitter på handtaget bara med en segersäkring så den är ju lätt utbytbar, men var hittar jag en lös att köpa?

Grön dörr med dekorativt mässingshandtag och låscylinder från ASSA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är klart att det är möjligt att laga. Hur ser det ut?
 
Det säljs inte lösa rosetter till det trycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är klart att det är möjligt att laga. Hur ser det ut?
Nja, i min iver att få bort den del av skruven som var kvar så borrade jag sönder den gängade delen. I mitt huvud så såg jag nog resultatet redan att det inte skulle gå med ett handhållet verktyg .. .
 
Traderaobjektet verkar ju vara exakt lika.
Annars, om det inte behöver vara exakt, hade jag satsat på ett nytt handtag. Svårt material att laga något i, och handtaget vill man ju ska vara driftsäkert.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Düsseldorff
Sekelskifte brukar kunna lösa problemet. Kontakta dem.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Du kan få en av mig. 50 kr plus porto. Den blir som nytt med ättika.. Svart, rund, metallisk artikel med dekorativa mönster och en central öppning, kanske en del av en inredning eller möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan få en av mig. 50 kr plus porto. Den blir som nytt med ättika.. [bild]
Intressant! Du tror att det där svarta går att få bort? Jag ska lossa och kolla diametern på hålet så återkommer jag.
 
K Kurtivan skrev:
Intressant! Du tror att det där svarta går att få bort? Jag ska lossa och kolla diametern på hålet så återkommer jag.
Kolla mitt inlägg om ärg på mässing häromdagen
 
Ytte
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla mitt inlägg om ärg på mässing häromdagen
Ytterdiameter 58 och hålet 16 mm, men funderar lite om inte spåret för segersäkringen måste sitta på rätt avstånd då de inte är exakt lika, eller finns det kanske en standard för sånt här?
 
Jag har ytterdiameter 55,5 och håldiameter 17 mm så det går bort.
 
  • Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ytterdiameter 58 och hålet 16 mm, men funderar lite om inte spåret för segersäkringen måste sitta på rätt avstånd då de inte är exakt lika, eller finns det kanske en standard för sånt här?
Det är ingen standard så det är inte säkert att det passar.
Om du vill ha ett liknande nytt trycke så finns det snarlika.
https://www.specialbeslag.se/produkt/dorrhandtag-a-472-massing/
Trycket kallades lövet vill jag minnas men hade smeknamnet ekorrhjulet i branschen.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Är det någon som har det jag behöver eller tips på var jag kan hitta det så tar jag tacksamt emot :)
 
Lövsningen blev att köpa ett likadana begagnade handtag. Jag behövde också komplettera med ny skruv och med varje skruv följer en gängad nippel:
En hand håller en liten metallisk föremål, möjligen en elektrisk anslutningsdel eller skruv, mot ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enklare lösning hade nog varit att bara borra ett par hål i yttre rosetten, försänka dem lite och slå in skruvarnas nipplar.
Det var bara det att jag hade ingen aning om detta med skruvnipplar :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.