Hej.

Har en ca. 5 år gammal Rosenlew diskmaskin som nu gett upp.

Då man startar går tömningspumpen igång så som den ska - men den stannar inte!
Den går i ca. 5min. och sedan ger den två signaler och programlampan blinkar två gånger. Enligt instruktionsboken är det fel på tömningen.

Har kontrollerat följande:

Tömningspumpen - inget extra där inte, den snurrar som den ska och pumpar ut om man häller vatten in i maskinen.
Vattennivågivaren - kontrollerat med multimeter, då magnetflottören är nere går det ström genom givaren. Kontrollerade även från kontakten på kretskortet så inte fel på givarkabeln helller.
Överflödningsgivaren - helt torr och givaren verkar ok.

Var skall jag fortsätta söka, Finns det fler än en nivågivare på dehär eller varifrån vet den att maskinen är tom på vatten?
 
A
hej
maskinen (kretskortet) tycker att det är vatten kvar i maskinen
antingen så är det
vatten kvar:)
eller pressostaten tror att det är vatten kvar dvs täppt slang till pressostaten eller fel på pressostaten
eller att kretskortet tror att pressostaten tror att det är vatten kvar dvs kretskortsfel
Nu kan jag inte se vilken modell du har på din rosenlew men troligen har du två pressostater på höger sida och en av dessa är det fel på.

kan även vara om maskinen används sällan att det är täppt i nivåsystemet. då kan man prova att hälla i vatten så att det täcker botten (blöta upp i gångarana) vänta en dag och prova att starta maskinen.

Dock är ett kretskortsfel inte uteslutet
 
Tack för ditt svar.
Jag prövade det mesta under veckoslutet, men hittade inga trasiga komponenter.
Det var en rosenlew 3444i - med två pressostater. Mätte pressostaterna med multimeter och blåste rest slangarna och tryckkammaren men ingenting hjlälpte, Synade även kretskortet men hittade inga brända/ärgade komponenter.
Kanske de har programerat in i styrkoden - "if startup > 3000 then goto random error" :)

Maskinen har varit i bruk i ca. 5år dagligen ca 2tvättar/dag i medeltal så ville inte satsa på att få igång den mer så jag köpte en ganska så lika maskin på ikea. Förmodligen samma tillverkare som elektrolux/rosenlew/aeg och vad de nu allt heter..
 
A
Ja ibland kan man undra
blåser man i pressostaterna skall de klicka distinkt och tydligt.
i ditt fall var det troligen kretskortet och kan det vara mest lönsamt att byta maskin
Electrolux tillverkar åt IKEA och det är inga större skillnader mellan modellerna förutom priset då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.