Martin_B
De roman ogee som jag har och har sett är tillverkade så profilen blir åt ett visst håll. Men om man tvunget måste exempelvis fräsa ur en ram, så man inte kommer åt att fräsa från andra hållet (90-graders vändning), finns det då roman ogee stål som är vända "åt andra hållet" så att säga?

Frågar eftersom jag tycker det hade varit snyggare att "vända profilen" just till de ramar jag skall ha det till.

I värsta fall får jag köra på så som det är idag. Letat efter det jag behöver men lyckas inte hitta något, heter det något speciellt när profilen är liksom "vänd"?
 
Leta efter en kontraprofil till spröjs
 
Martin_B
katos skrev:
Leta efter en kontraprofil till spröjs
Nä det är inte så jag menar. Kontraprofil kommer jag iofs behöva det också. Men nu menar jag alltså att själva profilen är vänd, inte inverterad.
 
Martin_B
Nu glömmer jag detta, får köra på den vanliga "orienteringen" på profilen. Verkar inte finnas mycket valmöjligheter här.
Nu skall man bara hitta ett frässtålsset där kontraprofil ingår till ett riktigt lågt pris. Skall nämligen bara fräsa ca. 16 löpmeter spröjs.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag har funderat och förstår inte vad du menar. Förmodligen har jag otur när jag tänker, men blev ändå nyfiken.
 
Martin_B
katos skrev:
Jag har funderat och förstår inte vad du menar. Förmodligen har jag otur när jag tänker, men blev ändå nyfiken.
Ok, så här menar jag:

Den övre varianten är den vanliga. Den undre har jag redigerat ihop i PS, men som du ser så är den exakt som den övre, förutom att den ligger ner så att säga.

romanogeetilted.jpg


Naturligtvis kan man vända hela routern och köra från andra hållet. Men då måste inte bara glaset bort, utan även hela listen (som idag är en del av karmen) separeras från karmen och fräsas för sig. Och sådant arbete lägger jag inte ner. (skall piffa till gamla dörrar med glas etc., samt spröjsa dessa)
 
Tack, då är jag helt med.
 
Martin_B
Bara för det så hittade jag sådana profiler, åtminstone enl. vad som visas på följande bilder:

Titta på de två strax under frässtålet. De är precis som de två allra första exemplen, fast vänt åt andra hållet som jag vill ha det:

Full_sheet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På denna bild är det den sista som överensstämmer med mitt önskemål:

ogee-router-bit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Typiskt att den verkar vara så ovanlig, åtminstone här i Sverige. Får nog strunta i de tankarna som sagt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.