Hej,

Har 90kvm vävtapet att bredspackla och tänkte testa rullspackel efter att ha grundat med någon billigt takfärg (enligt att ha läst många trådar om det här på forumet). Någon som testat de olika fabrikaten som finns och kan delge sina resulatat? Som jag förstått det så är Biltemas rullspackel värdelöst att rolla medans jag sett några youtubeklipp på t.ex. beckers som verkar riktigt smidigt.

Bauhaus har det klart billigaste, 199:- för 15L av deras probau eller något i den stilen men frågan är om det håller måttet. Tyvärr kan jag inte testa förrän i augusti då vi flyttar in och jag har sett att bauhaus har kampanj på Beckers rullspackel nu under juni så man kanske skulle slå till på det. Blir ju helt sjuka mängder som det kommer att gå åt :)
 
Probau är bara skit, alldeles för hårt gick inte att rulla. Alcro har jag goda erfarenheter av däremot.
Beckers har jag testat och det var också bra.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Om du har vävtapet (ej glasfiberväv) så kommer du nog att behöva grunda den först med en gammaldags isolerfärg typ beckers nondrop, om färghandlaren inte har något vattenburet alternativ, innan spackling. Det lär gå åt sjuka mängder spackel hursom, men om du inte isolerar väven så drar den åt sig fukt och krymptorkar så att skarvarna går isär.
 
Ja det där verkar sjukt meckigt, vi får se om vi kan slita ner skiten eller hur vi ska angripa den. Vi flyttar inte in förrän i augusti men det är i varje fall såna där enkeltrådiga tapeter och inte någon väv, alltid något positivt som jag förstått det.
 
Såg att Byggmax börjat sälja rollbart spackel nu, gillade inte deras handspackel men har nån som testat deras rollbara nåt att delge?
 
På vävtapet är det bra med rollbart spackel men skippa rollern och kör med en bredare spackel istället!
 
Blandade ut byggmax finspackel med lite vatten och rollade i ett par rum, gick superbra. Vävtapeten drog vi dock ner
 
Bostiks LH-spackel ( rött lock) går med bra att rolla upp.
Efter att rollern blivit mättad vilket kräver lite rollande.
Hur pass bra eller dåligt det är jämfört med riktigt rollspackel vet jag inte.
Billigare åtminstone.
 
Gammal tråd men var tvungen att registrera mig enbart för att säga vilket skit Bauhaus egna PROBAU rullspackel är. Konsistensen är bokstavligen som tjock målarfärg. Alltså rinner och skvätter det överallt och löser upp minsta tapetskarv som finns och sen följer med när man drar av. Väldigt lång torktid för att få det slipbart också.

Köpte en burk pga denna tråd där det stod att det var lite för hårt för att rulla. Tänkte då att det borde vara precis som Sadolins variant som har betydligt mer konsistens. Där fick man blanda i lite vatten för att få det mer hanterbart, sen funkade det hur bar som helst. Tyvärr så måste de ha bytt leverantör eller något. I princip 15 liter vatten för 199kr...

Aja, snålheten bedrog visheten än en gång :)
 
Såg ett program där man rekommenderade rullspackel och Tvåhands bredspackel. Kanske något som är värt att testa. Funderar på att testa när jag ska göra om i vårt storarum med övermålad strukturtapet.
 
Som jag skrev tidigare funkade det väldigt bra med billigt finspackel från byggmax utspätt med vatten, bara att blanda tills det känns bra. Rolla på med valfri roller och sen ta den bredaste spackelspaden du hittar och kör igång. Mycket enkelt och det blev bra även fast jag aldrig gjort det innan

1418660837419-366434330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu fått spackla varje litet skruvhål tre gånger med Bauhaus filmjölk för att det sjunker in så mycket. Knappt att det stannar kvar i hålen...

Blir att testa Byggmax nästa gång det bär av. Har du testat deras rullspackel eller bara kört LH + vatten? Sadolins rullspackel var iaf bra men dyrt. 10L för 329kr på Hornbach. Konsistensen var nästan som vanligt LH så lite vatten gjorde det mer lättrullat.

Ang tvåhandsspackeln har jag också sett Anzas reklamrulle och blivit intresserad men aldrig sett någon som sålt dessa eller vad de kostar. Skulle vara smidigt och kunna dra av en meter åt gången och resultatet borde bli ännu bättre.
 
Redigerat:
Ang tvåhandsspackeln har jag också sett Anzas reklamrulle och blivit intresserad men aldrig sett någon som sålt dessa eller vad de kostar. Skulle vara smidigt och kunna dra av en meter åt gången och resultatet borde bli ännu bättre.
Precis, borde inte någon färgaffär som säljer andra Anza-prylar ta hem en sådan på beställning. Jag har inte letat själv eftersom jag inte har något målningsprojekt på gång just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.