har målat taket med ultramatt färg (om det har betydelse) och använde väldigt blöt roller men tänkte inte på att det blev strängar/ ränder från rollerns sidor. Se bilden.
Frågan är nu hur fixar jag detta?
Blev även lite flammigt?
Har nog färg så det räcker till ett varv till, alt att jag späder med 1 dl vatten för att vara på säkra sidan. Men räcker det att måla ett varv till?
Behöver råd och tips.
Ny målad takyta med ultramatt färg uppvisar rollersträngar och flammighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ultramatt målat tak med synliga strängar och ränder från rollern samt något flammigt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för färg?

Man måste vara lite noggrann med att rolla så att det inte är kvar några såna strängar. Sen är det viktigt att man hela tiden rollar vått i vått och alltså inte rollar igen på ett område som har börjat torka det minsta.

Jag hade skrapat ned de där strängarna med en stålspackel. Slipat lätt och rollat igen på andra ledden. Lite mer noggrannt den här gången. Med en bra färg.
 
Färgen är Beckers Mood.

Får prova ditt recept
 
Lycka till!
 
Mest troligt är det för lite färg pålagt. 1 liter bör räcka till 5-7 kvm vid målning av tak, så det är ju bara räkna om du varit för snål.
Tror inte du skrapa ner "ränderna" slipa lite lätt bara och måla om.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Var väldigt svårt att skrapa så blev att slipa av yta istället. Jävligt tungt med en korkkloss kan jag konstatera.
Rmmet är 15kvm och jag köpte 2x 2,7L och det är rätt mycket kvar så kan har varit för snål. Ska mäta hur mycket det är kvar imorgon så jag ver om jag måste köpa till en 0,9a.
Ska i alla fall köpa en ny roller, den jag kört med har blivit tvätt några gånger nu.
 
Då var ett nytt lager rollat. Bara vänta och se nu. Håller tummarna att det blir tillräckligt bra då jag inte kommer köra på ytterligare ett till lager.
 
Nu var det ett tag sedan jag målade tak men var det inget med att man skulle tänka på att stryka olika beroende på hur ljuset kom in i rummet?
 
Nymålat tak i grått med synlig ljuskälla och hängande kablar där taklampan ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är nöjd. Målade i ljuset riktning.
 
  • Gilla
lbs129 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.