Många turer och inget svar vad jag kan hitta ...

*Edit* När det gäller linoljefärg:
Vi penslar och kommer nog att fortsätta med det (det är ju lister och sånt), men GÅR det att rolla linoljefärg, eller hur beter den sig. Vi kan tyvärr inte prova själva just nu, men vi kan gissa på att det fungerar med en skumroller ?
 
Jag har sett linoljefärg som var rollad på, det såg förfärligt ut. Istället för snygga penseldrag blev det så där lite påsvampad struktur som det blir med rollrar.

Möjligen att det kunde funka att rolla på och efterstryka, men det verkar väl samtidigt svårt att få det tillräckligt tunt då?
 
Varför vill du göra det? Vad är fördelarna?
 
Nyfiken
 
Rolla och efterstryka i tak kan jag rekommendera, det är för att spara på tid och krafter. Kan man också göra på väggytor. Färgen beter sig inget speciellt mer än att ytan blir som beskrivs ovan i Saras inlägg.
 
Men... ska inte färgen "jobbas in" i underlaget? Går väl inget vidare med en roller?
 
Jag har oxå rollat på linlojefärg med korthårig lackroller och efterstrukit (gnidit in färgen med kraft ;-) det funkar alldeles utmärkt på golv såväl som vägg och tak om det redan är målat. På obehandlat trä kanske det är knepigare?! Det krävs lite teknik för att inte få all färg att släppa direkt från rollern. "dutta" ut färgen i små portioner och rolla ut den eller rolla med lite teknik från mitten och framochtillbaka ett par gånger. //M
 
Redigerat:
Jag testade på vårt golv, men jag tyckte att det inte förenklade någonting. Jag fick ändå jobba lika mycket med penseln, så jag lade ner det. På annat underlag än trä borde det ju däremot gå utmärkt!
 
Vore ju lite kul att fråga Göran G vad han tycker i frågan :)
 
I serien "Se om ditt hus" så ser man en målare som målar ett stort plåttak. Först rollar han ut färgen och stryker sedan ut den med en stor "piasavakvast".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.