:)Har tagit bort ett gammalt laminat golv i sovrummet å under det är det ett trä golv som vi tänkte behålla. Ska måla detta vitt men undrar om jag ska rolla golvet eller måla det med färgspruta? Någon som har nå bra tips?(golvet ska slipas först)

Mvh
 
Jag skulle ha rollat. Sprutmåla kan vara en idé när man har många sidor och skrymslen men ett plant golv är enklare att rolla.
 
Rollat blir det normalt lite toppigt och det är på topparna man nöter, kan bli prickigt med tiden.
Rätt sprutat så blir det slätt med så stor yta som möjligt att nöta på.

Sedan har Jan-Å lite konstig uppfattning vad som är enkelt att spruta, plan vågrät yta är väl det enklaste att spruta men ta en stol så är det näst intill omöjligt att komma ihåg alla sidor.

Protte
 
Jag blir lika förvånad var gång någon kommer med ideèn om sprutmålning inne i en bostad, många berättar även att de sprutat något, men aldrig någon bild visas. prototypen ovan, känner inte till att det finns roller för olika ändamål, fråga i färghandelen.
Jo det är enkelt att spruta, det som ligger ned, i alla fall för nybörjaren som alltid lyckas få färgen att rinna, men det innebär att sprutdamm och annat skräp som virvlar omkring i luften, hamnar rakt ned på det som sprutas, och ytan blir därefter.

kulerna på bilden visar hur enkelt det är att sprutmåla, med rätt sprutmetod och färg

IMG_1205.jpg
 
Redigerat:
Beror väl på vad man menar med enkelt. Att rolla ett golv med rätt sorts roller är enkelt, bara att hälla ut det som ska rollas och köra på.
Sprutmåla kräver precis som "saturnus" skriver en helt annan teknik och medför större krav på att väggar och tak är rena/täckta eftersom färgen virvlar runt i rummet vilket också kräver maskering av allt, förutom det faktum att det är lätt att få för mycket färg på vissa ställen. Iofs lär det inte rinna på golvet när det är plant men tidsåtgången för alla extra förberedelser överstiger med råge den tid det tar att rolla.

Därför är det enklare att rolla ;)
 
Sprutar man med högtrycksspruta så blir det inte så mycket färgdimma att det är något större problem.
Med luftspruta är det en annan sak.

Protte
 
Du Protte, kan vi inte bli lite sakliga i frågan. Trådskaparen Gravander, har en undran ang. sovrumsgolvet. Tycker Du själv att det är ett bra tips, att nu föreslå en högtrycksspruta, en sådan tingest kostar knappast under 20.000 kronor, vet inte om de går att hyra längre. Och var skall den vara uppställd med färghinken, under arbetets gång, i hallen!! Nu rör det sig om ett sovrum på ca 11.2 m2, och då är det enklast med en roller. Om man nu inte råkar ha hemma mer än den där långhåriga rollern du talar om, så drar man efter med en moddlare, och då blir det slätt.
 
Jag har bara använt luftspruta, visste inte att det fanns nån annan sort :blushing: för en amatör som ska måla sovrumsgolvet tycker jag nog att roller är att föredra ändå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.