A
Jag skrev Byggmax och Beijer men kunde likaväl skrivit Bauhaus och XL.
Är billigt alltid dåligt eller är det ibland ingen skillnad på kvalite?
Jag är nyfiken vad ni andra säger och börjar med min egen åsikt:)

Min uppfattning är att virke på Byggmax håller samma kvalitet som dom flesta andra.
Samma när det gäller spånskivor, gips, betong, impregnerat virke etc.

Däremot tycker jag deras färg håller lägre kvalitet, Vissa skruvar är drikitgt bedrövliga, jag kör bara med essve numera och tycker skillnaden är påtaglig:) och jag la deras klickgolv för många år sedan och det var svårt att lägga. Kvaliten var helt ok på parketten men det var inte ett riktigt klickgolv. Dvs du fäller ihop golvet utan problem och det säger bara klick:)

Det var några år sen jag la govlet så det kan ha förbättrats. Men nyligt la vi på jobbet ett klickgolv från Bauhaus som hade samma problem. Dvs tog lång tid att lägga. Så det kan vara ett problem att billigare klickgolv har sämre kvalitet.

Som sagt jag tänkte inte att jag sitter på rätt svar utan tyckte det var en rolig tråd att starta och nyfiken på vad ni andra säger:)
 
Jag handlar för 20-30 kkr/månad på byggmax, visserligen mest färg och golv men tycker det generellt är bra grejor. På min byggmax är virket från Södra och det är det på Beijers också.. Byggmax egenmärkta silikon/lim etc är från Bostik, och dem är det inget att klaga på. Golvläggarna klagar inte på golven.
 
Handlar allt virke på XL då det alltid är rakt och fint, Bauhaus har helt klart sämst virke, då de låter banden sitta kvar på virkespaketen så de blir som bananer. Färg och spackel som har byggvaruhusets egna märke brukar vara totalt oduglig. Skruv köper jag alltid från spax eller jetting. Byggskivor håller samma kvalitet även på lågpris varuhus
 
A
Men själva virkets kvalitet är ingen skillnad eller hur när det gäller Byggmax och XL? Eller bauhaus då?
För jag tycker virket är samma men på Byggmax är det ofta mer urplockat. Dvs du ska köpa virket och allt som finns kvar är bananer:)

Vad gäller plåt och hängrännor tycker jag dom är sämre på Byggmax och deras plåt är också tunnare.
Men betydligt billigare än kända märken. Så det är ju en avägningsfråga-
 
Hållfastheten är det säkert ingen skillnad på mellan XL och byggmax, men det är inte så kul att bygga en vägg med bananvirke, XL är ju lite dyrare men man får vad man betalar för, och dom har kunnig personal, billigt och bra är ett felaktigt uttryck
 
A
Jag håller med. Och med lite rabatt kan det vara så att virket nästan kostar samma på xl och byggmax
 
Jag använde den lokala bygghandlaren blev billigare än byggmax och levererat för 400 kr
slutresultatet en 60 kvm stor altan.
 
Samma här, har fått virket hemkört från både Beijer å karlhedin för billigare än va de hade kostat å hämtat själv på byggmax, man ska alltid förhandla när de är lite fler saker man ska ha.
 
  • Gilla
Sfrepe och 1 till
  • Laddar…
Jag har helt andra erfarenheter. Har köpt lite småreglar 2"x2" som sett ut som bananer på byggmax. Såg inte så krokigt ut när jag lastade på men när jag väl var hemma så upptäckte jag att det var rejält krokigt. Varierar kanske från varuhus och batcher.
 
T
Har försökt handla på Byggmax men blir mest arg... Då har det varit reglar och panel samt råplan. Böjt och krokigt i de fall det fanns något kvar i högen, fallande längder med väldigt olika längd osv.
Var med en kompis som skulle bygga altan. Köpte trallskruv som inte gick att använda, för dålig precision i spåret så bitsen bara hackade och drog runt (skruven tålde ingenting, drog t o m av skruv när jag fick grepp med bitsen och det gick trögt i virket). Plintarna var OK, reglar och trall var kass.

F d svärfar handlade färg av den billigare varianten - det var otroligt jobbigt att måla med och krävde 4-5 strykningar för täcka men resultatet var inte snyggt.

Det är aningen bättre hos Bauhaus och K-Rauta men inte mycket på virkessidan. Lister och foder är oftare bättre hos Bauhaus som inte har allt i virkeshallen i fukt och kyla..
Skivmaterial tycker jag inte är så stor skillnad på att det är värt att åka extra för det utan det handlas där det är närmast och jag ändå ska till.
Nu är jag ju hobbyhantverkare och villaägare så det är ju inga mängder jag handlar men skulle jag göra det så skulle jag definitivt förhandla med en brädgård som levererar bra kvalitet och betala de extra kronorna. Jobbet går snabbare och lättare med bra mtrl. (och jag slipper hjärtattack...)
 
Prova jetting turbo trallskruv, suverän!
 
Det sägs att Byggmax bruk, betong o dylikt är Finja som tillverkar, och det är ingen skit. :)
 
Köper virke på lokala xl-bygg småsaker också, men en hel del på byggmax också.

Ett exempel, bad om faktura på vår altan inkl skruv osv samt utkörning av virket, det skulle kosta runt 1000:- mindre än allt från byggmax (plus att jag hade fått hämta det då). Att xl-bygg sedan sålde in 145x34 trallvirke istället för 120x28 ångrar jag inte (kostade runt 1000:- mer för det på vår 60m2 Altan) :)
 
Kan även rekommendera bruk, betong och liknande från Combimix som finns på Bauhaus. Mycket nöjd med dessa!
 
S
Smågrejer och enstaka brädor köper jag på Byggmax.
Större beställningar av virke, bruk, isolering med mera kör jag via den lokala lantmanna affären som har bättre kvalitet, priser och kör ut allt för 500kr.

Varför klydda med släp, köra fram och tillbaka 20 gånger när man kan slå ett telefonsamtal och få allt levererat dagen där på framför dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.