Nej såklart det inte är bra, det förstår jag med.

Ett av dagvattenrören som stuprören går ned i sväljer inte vatten tillräckligt när det regnar. Vattnet åker istället ut genom en lucka i stupröret och hamnar precis där det inte ska, bredvid grunden.
Jag får ner en vattenslang cirka 1 meter under marknivå, sen är det stopp. Har lyckats spola ur mycket löv och körde med rensspiral och får då upp rötter...
Om jag får upp rötter är det väl ingen idé att ringa en firma som spolar antar jag?
Det jag skulle vilja veta är om mina ledningar är anslutna till kommunens dagvattennät eller om de slutar i nån stenkista (syns dessa?). Hur avgör jag detta?
 
Ta dit en splfirma som får filma, skulle det visa sig vara rotgenomträngning kan dom fräsa bort rötterna om rören i övrigt verkar friska.
 
Men man ska komma ihåg att fräsa bort rötter är bara en temporär lösning oavsett om rören är bra. Orsaken är att rötterna har kommit in i en skarv eller annan öppning och kommer tillbaka efter en tid igen. Naturligtvis kan man hanka sig fram en tid men måste planera för en permanent reparation.
 
Okej tack. Det blir väl att ta dit en firma som får kolla.
 
Det ger ju ett visst värde att se var rötterna kommer in. Om rören i övrigt är bra, så kan man ju då gräva lokalt och åtgärda just den skarv som släpper in rötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.