Min fru påstår att hon har sett ett sådant hus "och det var jättesnyggt"... ja ni förstår... :p
Själv så tror jag inte jag sett den kombinationen men hon påstår att det är en gammal stil i Dalarna.
Nu ska iofs vårt hus ligga i dalarna... men jag skulle gärna vilja se en bild på den kombinationen... falurött tillsammans med ngn mörkgrön nyans gissar jag. :confused:

EDIT: Gissar att det är denna färgnyans hon menar
Siljansnäs_PK12_G_spröjs3.jpg


Bilder?
 
På sina håll har det ju varit vanligt med vita knutar/fönsterbrädor men kromoxidgröna fönsterbågar och ytterdörrar. Eller guldockrafärgade fönsterbågar/dörrar. Vacker kombination bådadera tycker jag. Gröna knutar i kombination med falurött har jag aldrig sett eller hört talas om. Men å andra sidan är traditionell färgsättningen inte ett ämne för er? Kan tyvärr inte hjälpa dig med bild.

Färgen på dörrbilden du bifogar blir snarare turkos på min skärm men färger är å andra sidan helt omöjligt att visa på bildskärmar (dels p g a jpeg-formatets komprimeringsförluster, dels för att alla bildskärmar är olika kalibrerade).
 
För något år sedan revs eternitfasaden bort på ett hus några kilometer från mitt torp, och därunder fanns just den färgsättning du beskriver. Jag hade nog inte heller sett det förut, men tyckte att det var jättefint. Ägaren valde att behålla den färgsättningen när hon målade om. Nu har jag tyvärr inga bilder, och kan nog inte ordna några förrän om ett par veckor, men jag håller definitivt med din fru. :)
 
Kasch skrev:
Men å andra sidan är traditionell färgsättningen inte ett ämne för er? Kan tyvärr inte hjälpa dig med bild.
Nja.. om vi säger så här... Hon är väldigt skarp på "gammaldags färgsättning" och mer "Dala" inspirerad än någon annan jag känner... och då är hon ändå uppvuxen i bohuslän! :D

197.jpg

Just Carl Larssons färgskala och en del av stilen (men inte med så mycket blandade färger i varje rum som det finns i Sundborn) är något som det finns mycket av här hemma i vårt nuvarande hus.
(men medför att hon är petig med färgerna när man ska sprutlacka ngn möbel i rätt nyans... å andra sidan så brukar det bli "rätt")
320px-Våren_(1907)_av_Carl_Larsson.jpg
 
Sök på Falu rödfärg så hittar du att gröna, blå, grå och även svarta knutar och fönsterfoder. Jag tycker själv att det är snyggare med gröna än med vita knutar.
Färgerna är inte så skarpa som på din bild, kromoxidgrön tror jag stämmer bra, och dalablå förstås.

Gå in här Nordsjö och lek lite med färgerna!
Det har också betydelse om du målar huset Falurött eller Ljust Falurött!
 
Nu när jag var uppmärksam på det såg jag ett hus till idag med de färgerna när jag var ute och körde. Fast de hade en ganska mörka nyanser, både på det gröna och faluröda. Och det var ingen äkta falu rödfärg heller, var inte så särskilt snyggt i det fallet.
 
Vet inte om det här hjälper eftersom det inte handlar om hela hus, men det finns ganska många röda tegelhus med gröna fönsterkarmar. Om du ser dig om kanske du hittar några och kan se om du tycker om kombinationen. Vi har ett gammalt tegelhus och tänker måla fönsterbågarna gröna.
 
holyanna skrev:
Vet inte om det här hjälper eftersom det inte handlar om hela hus, men det finns ganska många röda tegelhus med gröna fönsterkarmar. Om du ser dig om kanske du hittar några och kan se om du tycker om kombinationen. Vi har ett gammalt tegelhus och tänker måla fönsterbågarna gröna.
Ja jag får försöka se mig om lite mera... annars är det väl bara att provmåla en knut och se hur det verkar...
 
A
Finns faktisk lite överallt i Uppland också! Vet att jag har sett nån bild någonstans också! Gäller bara att komma på var! Ska leta lite å återkomma. Vet iof ett hus på landet som e målat så. Jättefint! Kanske kan åka å smygknäppa lite bilder... :)
 
A
Beckers

Nån av dom ( fast tvärt om på ena :)) Å så skulle jag välja en grå/grönare nyans mot det röda än det som är valt till det lilla röda huset på bilden.
 
Hmm ja nu får jag faktiskt ge med mig. När jag körde från Flen till Gnesta igår råkade jag lägga märke till två faluröda hus med gröna knutar/fönsterfoder. Riktigt vackert faktiskt. Av rent kuriosaintresse vore det kul att få reda på hur gammal den här färgkombinationen är? Det är ju t ex möjligt att det inspirerats av kontinentala eller engelska tegelhus av rött tegel med gröna fönster (finns tydligen i Sverige också som Holyanna skriver).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.