Vi håller på att bygga hus. Ett soutteränghus vid Mälaren. Min man bygger och jag hejar på:)
Han vill ha rött hus med vita knutar och tegelfärgat tak. Traditionellt och fint tycker han.
Fast jag tycker det oranga taket skär sig med det röda..:S

Är jag helt ensam om att tycka detta? Han säjer att det är så hus ser ut och att det är det som är "rätt".

Vad tycker ni andra ?
 
Om det är riktigt tegel så brukar intensiteten avta med åren. Dels beror det på smuts och dels växer det lavar på dem. Mossa bör man däremot borsta bort. Den kraftiga färgen av nytt tegel tycker inte jag är lika snygg som när det fått åldras ett tag. Det kan skilja mellan olika fabrikat på tegel också. Betongtegel blir sällan lika snyggt som lertegel. Vad vill du ha i stället? Det finns fler sorters tak som också är rätt.

Erik
 
Jag tycker det kan vara fint. Det orangea i teglet på bild tycker jag mer är som en mjuk röd färg i verkligheten.
 
Jag håller helt med dig Fia, det skär sig verkligen men det är ju tradition. Kanske var man färgblinda förr i tiden.
 
Detta har varit en het potatis länge nu..
Jag har föreslagit svart tak - men det kommer inte på fråga - tegeltak ska det vara.
Jag har föreslagit grått hus med vita knutar, det tycker jag skulle bli jättefint.
Igår sa jag att han får som han vill. Det är viktigt för mig att han är nöjd som bygger allt själv. Jag viker mig.
Men då sa han att vi kanske skulle ta grått hus iallafall.... Nu blev det väldigt veligt.
 
rött med orange tegel är skitfult. rött med svart eller grått med orange.
Själv gillar jag inte allt tegelorange, oavsett husfärg.
 
Jag tyckte precis som du innan FIa, att rött tak skär sig mot det faluröda. Men jag har ändrat mig, kanske var det när jag intervjuade Karin Fridell Anter, som är arkitekt och docent med inriktning på färgsättning av hus.

Hon sa då att ett svart tak gärna tynger ner huset och dominerar för mycket över resten av huset, särskilt när det är ett stort tak. När jag såg det med hennes ögon kunde jag inte annat än hålla med!

Å andra sidan beror det också på hur stor takytan är, hur mycket taket dominerar över fasaden.

Å tredje sidan ska man ha det man själv tycker är finast. Det blir säkert fint med både rött och svart tak. Det finns också takpannor som är i skiftande färg, så att det inte blir så starkt orange på en gång (även om den tegelröda färgen börjar mattas redan efter några månader, i alla fall här hos oss).

Läs den här artikeln https://www.byggahus.se/renovera/satt-ratt-farger-huset

Titta på de här bilderna:





 
Sista kåken var helt anskrämlig, jösses!
 
Jag tror att bilden har blivit manipulerad i Photoshop och att färgerna är förstärkta, inget bra exempel ...

Men den första är jättefin, eller hur?
 
Jodå, både 1 och två var fina, får nog omvärdera tegeltak lite.
Däremot finns ett ruggigt tak här i täby där jag bor. Dårarna har satt upp knallblåa betongpannor, sen möter de upp med den färgen i foder och knutar. Huset är vitt. Ser ut som ngt Pippi skulle kunna bo i, eller Robban Broberg..
 
"Grannarna" här höjde på ögonbrynen när jag la på röda pannor på mitt tak istället för tegelfärgade, jag tycker sådana är fula. Har ett vitt hus så för mig skär det sig inte utan handlar mer om vad jag tycker är fint själv.
Men kan du inte åka runt till lite hus i närheten och titta? Rött med tegelfärgade pannor är ju inte så ovanligt, om du får titta en stund på nära håll så kanske du tänker på annat sätt? Sen beror det i mitt tycke även på formen av hus, sista bildexemplet här ovanför var ju inte bara anskrämligt färgsatt utan även helt utomordentligt fult i allmänhet - tycker jag, förhoppningsvis inte den som byggt det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.