Jag tänkte byta ut min träfasad med lockläkt mot en liknande, självklart med en liten tilläggsisolering.
Fasaden är på sina ställen riktigt dålig och man kan med en skruvmejsel eller dyl. lätt trycka igenom brädorna.
Jag funderar på om man måste ta bort den gamla fasaden när den är rötskadad eller kan man bara regla på den som den är?
Först hade jag tänkt att bara ta bort locken, med det visade sig när jag bytte fönster att det inte går utan att ta bort även bottenbrädorna då dessa är spontade. :O

Jag har försökt hitta något på forumet som besvarar detta men inte hittat, jag kanske letat dåligt. :S
 
Givetvis ska ALLT rötskadat bort :x
Att lämna sådant i väggen leder inte till något bra. Dessutom får du ju lättare att kolla bottenstock mm. om du tar väck det.
OM det inte rört sig om skadad panel utan bara gammal torrsprucken skulle man väl kunna tänka sig att lämna det men samtidigt kan det bli svårt att få tätt så det inte drar i springorna mellan gamla panelen innanför den nya isoleringen.
 
Aj då, inte svaret jag hoppats på :(
Jag förstår problemet med att isoleringen inte blir bra då det blir luftfickor där det kan dra.
Men om man bara tittar på att bygga in rötskadat, torrt virke. Vad är faran med detta? Det kan väl inte ''smitta'' friskt virke?
Nu börjar jag gruva mig för sommaren :S
 
  • Gilla
Sara Mattsson
  • Laddar…
Nu har vi pratat med en del snickare i frågan och kommit fram till att vi kommer att riva hela den befintliga panelen och tilläggsisolera med 50mm "västkustskivan". Vi kommer sedan att ta hjälp av snickare att slå på nya fasaden som blir en lockläktpanel med en midja runt hela huset.
Detta innebär även att ett fönster skall slås igen då det är inne i en garderob så fyller det ingen funktion. En källardörr skall även slås igen, och farstukvisten måste bort.
Projektet kommer att utföras under vår/sommaren.
Uppdaterar när det börjar komma igång, just nu fortsätter arbetet inomhus på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.