Hej.
Har ärvt en sommarstuga och på toan mot söder sitter ett fönster med en fönsterkarm som börjar bli dålig.
Tänkte byta ut det idag och började riva. Tyvärr fick jag snabbt erfara att det var mycket värre än jag trodde. Karmen är totalt genomrutten och alla reglar runt omkring är också ruttna. Se bifogade bilder.

Min fråga är, hur det kan bli så här?
Var kan vattnet komma ifrån?
Synpunkter? Fönsteröppning utan karm på en sommarstuga, visar synliga reglar och skador från röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsteröppning utan karm på en sommarstuga, visar synliga reglar och skador från röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomrutten fönsterkarm och skadade reglar över toalett i sommarstuga, visar vattenskador och röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rutten fönsterkarm och reglar syns i en sönderfallande vägg i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förruttnad fönsterkarm och reglar i ett badrum med synlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomrutten fönsterkarm med synlig rötskada och nedbrytning, utsatt utomhus på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl riva gaveln till våren och hoppas på svar, men tycker att det är konstigt att det var så här illa när det såg hyffsat fräscht ut ifrån utsidan..
 
Kanske har det saknats ett plåtbleck ovanför fönstret?
Regnvatten har fått rinna ner längs väggyta och in i fönsterkarm.

Hur gammal är byggnaden, möjligtvis ligger detta inom åldrandet för en gammal byggnad med litet underhåll.
 
Det är korrekt att det inte suttit något övre droppbleck. Och det är säkert som du säger att det är avsaknad av detta som är boven i dramat.
Stugan är ifrån 20-talet men just denna delen är byggd på tidigt 80-tal.
 
L
Känner igen problemet. Enligt min erfarenhet beror det på att plåtblecken över och under har suttit felaktigt och inte slutit tätt mot karmen. Det behövs en jätteliten felplacering/otäthet som kan leda till skador som detta. Regnvatten tar sig in över tid och kan inte annat än leda till röta och mögel. Det är speciellt utsatt på gavlar, detta en typisk skada som tar tid att upptäcka för en otränad husägare men när det uppdagats är det bara att bita i det sura. Du bör byta reglarna och det som du ev. inte ser just nu under / i väggen som är angripet.
 
Förutom de möjliga orsaker som nämns i övriga inlägg, skulle jag vilja lyfta fram fönstrets placering i väderstreck och det lilla utstick som taket bildar. En konsekvens av att fasaden byggts på utifrån utan att taket har förlängts.
 
L
J justusandersson skrev:
skulle jag vilja lyfta fram fönstrets placering i väderstreck och det lilla utstick som taket bildar.
Jag håller med om att takutsprånget är litet. Men det finns faktiskt hus som byggs helt utan takutsprång bara för det ska vara design/modernt. Det är så klart en faktor som inte förbättrar situationen men kan omöjligtvis vara kärnan i problemet. Vid en ev. omläggning av taket borde man alltså även utöka takutsprånget, huset ser faktiskt bättre ut då enligt mitt tycke.
 
I Skåne t.ex. är ju byggnadstraditionen att bygga helt utan taksprång vid gavlarna, men då är fasaderna murade. Jag ville bara peka på sambandet mellan ombyggnad och byggskador. Under mitt ganska långa yrkesliv inom byggsektorn har jag stött på många sådana exempel. Naturligtvis ska en fasad vara tät kring ett fönster oberoende av orientering, taksprång och fasadmaterial. Är taksprånget dåligt och/eller avståndet mellan fönster och takfot stort är blecket ovanför fönstret oerhört viktigt. Även det nedre fönsterblecket måste vara rätt vikt i kanterna. Vet man inte hur man gör det ska man utnyttja plåtslagare. Det lönar sig i längden.
 
  • Gilla
Andys8
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ska fixa till det till våren, då blir det till att riva panel, byta ut allt dåligt material och bygga upp på rätt sätt (med korrekt monterade över och underbleck).
 
  • Gilla
Dinusha88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.