Jag har precis börjat med jobbet för tilläggsisolering.
Nu när jag avlägsnat fasaden på en sida ser jag att syllen är genomröten på sina ställen.
Jag ser också att det varit läckage runt en altandörr, som åtgärdats tidigare och hittar rötskada under denna dörr också.

När vi köpte huset för snart 3 år sedan hade jag besiktning via anticimex.
De påtalade riskkonstruktionen och rekomenderade fördjupad undersökning.
Jag beställde denna fördjupade undersökning som innebar att de borrade hål i golv och mätte fukten på syllen. Den visade ingenting, men det var på ett annat ställe i huset.

Kan jag åberopa detta som dolt fel?
 
Troligen inte iom. att det är en känd riskonstruktion. I så fall skulle det kanske snarare vara besiktningsföretaget som inte varit tillräckligt nogranna i den fördjupade besiktningen.
 
Som jag trodde då och att driva något mot besiktningsmanen är nog ingen idé.
Bara att bita i det sura äpplet:@
 
Surt sa räven :(

Kan titta på torsdag men inte helt omöjligt att driva, synd det var just dem du ska driva mot här i Jämtland. Resten kan vi prata om live då jag officiellt inte bör ha en åsikt..

/Lorant
 
Generellt undantar inte faktumet att det är en riskkonstruktionen möjligheterna för att driva ett ärende som dolt. Däremot så brukar praxis kräva en djupare undersökning av köparen vilket den fördjupade tekniska undersökningen kan fylla. Om man som du har försökt med nogrann undersökning att utreda ifall riskkonstruktionen lett till något faktiskt fel och inte kunnat finna detta kan framtida fel anses vara dolda. Alltså du har inte kravet att borra sönder hela fasaden för att säkerställa att all syll är fräsch utan man kollar på vissa ställen så gott det går.

Så försökt kontakta säljaren och påtala felet, testa att se om det finns utrymme för förhandling. I värsta fall får du om du inte orkar ge dig om de inte är medgörliga men de bör inte känna sig särskilt säkra på att du inte skulle kunna ha framgång vid påtalande av dolt fel

/Lorant
 
Tack för svaret Lorant!
Just nu slickar jag bara mina sår och tjurar lite över att man tydligen behöver gå flera år i skola för att kunna köpa hus, trots att det finns anlitad mäklare och man gör alla besiktningar enligt rekomendationer.
Lite naiv och bitter känner jag mig, men tror jag är på banan imorgon igen.
Ser fram emot ditt besök på torsdag:)
 
O
Där kommer problemet med mäklare... Man är naiv och tror att man kan lita på mäklaren, men som vanligt... mäklaren är en säljare och inget annat jag är trött på att dessa får sitta på två stolar utan problem (normalt sett kallat jäv) Tycker att det borde bli ändring här... så kanske folk slipper känna sig lurade av mäklaren,....
 
Ja det är inte helt fel med system som i många andra länder där en mäklare är representant för den som anlitar honom - ANTINGEN säljare eller köpare. Då får man en personlig företrädare (även om jag tycker att det borde utbildas lite mer inom fastighetsjuridiken då) och kan välja att anlita mäklare för att hitta objekt och veta vem som representeras av vem.

/Lorant
 
Ja att lita på en mäklare är naivt.

En grundregel vid bostadsköp: Lita aldrig någonsin på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbelkolla och trippelkolla allt.

När det blir dags att skriva på så bör man sätta sig och fundera på "vad vet jag om det här huset". Och när man listat upp det man vet, skick antal rum, väderstreck planer på motorväg över tomten osv. Ta för varje punkt och skriv ned eller fundera på VEM har givit den här kunskapen.

Är det då någon punkt där uppgiften kommer från en mäklare och bara från en mäklare (kan ju vara något man hört om området vid en annan visning, med en annan mäklare) då får man fundera på hur viktigt är det att detta stämmer? Och ev. dubbelkolla med någon annan.

Ibland frestas man att tycka "så grov lögn kan han väl inte komma med, detta borde stämma". Jo min erfarenhet är att mäklare kan ljuga precis hur mycket och hur grovt som helst, ofta dessutom helt i onödan, om oviktiga saker.
 
Redigerat:
Hela grejen tycker jag är att jag inte skall behöva all kunskapen.
Jag tycker att när jag har proffs(mäklare och besiktningsman),
så skall jag mer eller mindre kunna luta mig tillbaka och lita på deras omdömmen.

Det borde finnas utrymme i det svenska systemet för ett nytt yrke....husköparkonsult.

I vilket fall så är syllen bytt nu och en bärande regel. Hittade bland annat ett myrbo:O
Nu skall jag ut och inspektera resten av den sidan jag har börjat på och håller tummarna för att det inte är något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.