Husfasad med nymålat altanräcke och stolpar i solsken, potentiellt rötskador inte synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets veranda med målade stolpar och altanräcke, där nederdelen av en stolpe visar tecken på sprickbildning och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En altan med en trästolpe med sprickor och bortskrapad färg som visar tecken på röta vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis fjälad trästolpe med sprickor och skadat ändträ vid altan med rester av sprucken färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederdel av en trästolpe med synliga sprickor och tecken på röta på en altan under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bott i huset i ca 1,5 år. Förra sommaren målade jag stolparna och altanräcke. Såg redan då att det var en del sprickor längst ner på stolparna men tänkte att färgen skulle fylla ut det. Nu upptäckte jag att färgen var väldigt sprucken. Jag skrapade bort den och under var det 40% fuktighet trotts att solen legat på i flera veckor. Jag gick på med Dremeln för att se hur djupt rötan gick. Nu är fuktnivån under 10%.

Antar att det inte finns något sätt att rädda de här stolparna. Eller gör det? Om jag nu byter ut dem vill jag att det blir ordentligt gjort. Tror han som byggt huset slarvat med att olja/måla ändträet. Finns det mer att tänka på när jag byter dem. Kan man sätta något skydd i nederkant eller gör det bara att fukten lättare stannar kvar där? Hur ska jag avlasta vikten från taket när stolparna byts? Köpa likadan limträbalkar som sitter där idag eller finns det vitts att köpa tryckimpregnerat?

Tacksam för alla tips jag kan få!
 
Grundprblemet är nog att stolparna har varit målade med diffusionstät färg (t.ex. akrylatfärg) på alla sidor. Du får byta ut dem och använda en diffusionsöppen färg, t.ex. linoljefärg eller alkydoljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.