Byggfelsförsäkringen är något ont som drabbar alla som numer skall bygga hus.

I en serie röstningar vill jag se hur många som tycker att byggfelsförsäkringen är bra, hur många som har anmält skada och fått den reglerad och hur många som anmält skada och inte fått den reglerad.

Med tillräckligt många som röstar och som skriver kloka kommentarer kanske vi kan skapa en opinion och påverka systemet till det bättre för oss som bygger. Självklart får vi som bygger nu inte någon glädje av en förändring. Men vem vet, vi kanske bygger snart igen?
 
Skulle man inte kunna stämma staten på något sätt för den här lagen?

Vi är så många här som tycker att den inte borde finnas - en rättegång blir kanske inte så dyr?

Är jag naiv, eller är det någon som vet något om detta och realiteten i det?
 
Tirilk skrev:
Skulle man inte kunna stämma staten på något sätt för den här lagen?
Förut kunde bostadsrättsföreningar låna pengar av staten till "garanterad ränta". Sedan höjde man räntan! En bank hade knappast kommit undan med ett sådant bedrägeri, men staten verkar inte vara bunden av lagarna.

Det andra målet som jag följt är Bostadsrättsföreningen Fågelbergsträdet mot Boverket. Målet fick trots resningsansökan i HD inte ens prövningstillstånd. Ärendet avser bolån med "garanterad ränta", där bostadsrättsföreningen borde fått rätt i enlighet med både svensk lag och EG-rätten, ( mål nr 3324-00 ). Målet prövades överhuvudtaget inte i högsta rättsinstans trots att Marknadsdomstolen uttalade på talan av bostadsrättsföreningen i dom den 10 oktober 1994 att staten förfarit vilseledande genom att marknadsföra statliga lån som lån med "garanterad ränta".
http://www.bankrattsforeningen.org.se/ledaren62.html
 
Att utfallet av ett mål mot lagstiftarna inte får fortgå kunde man egentligen ha listat ut. Men vi bor ju i det underbara, fri Sverige! ;D

Nu har vi ivarjefall betalat vår, men usch vad det svider! :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.