ror.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur löser man detta på bästa sätt? Väggen ska kaklas, men röret slutar för långt in. Är det ok att skala upp en EKK och dra in en bit i röret och sedan kakla runt? Ska man skarva röret för att få ut det längre måste ena skåpet ner. Och om skåpet ändå måste ner kanske det skulle vara lika bra att dra in röret i skåpet och sätta en dosa där..? Bänkbelysningen ska troligen bytas till en utan uttag och då måste det ändå till en dosa för att dela upp till vägguttag.
Hur hade ni gjort?
 
Ska det ändå kaklas är det ju bara att ta upp ett stort hål och skarva, sedan kan man sätta tillbaka biten man tog bort innan kaklingen. När man "lagar" hålet sätter man in en brädbit som man stoppar in på "baksidan skivan och skruvar fast den i skivan, sedan är det bara att skruva fast biten man tog bort i brädan. Eftersom det ska kaklas kommer det inte att synas.
 
Problemet är att röret sticker snett upp mot vänster under skåpet, så ska man komma åt att skarva måste skåpet ner. Inget jättejobb kanske, men min bekant vill nog helst undvika det, om möjligt. Var lite synd dessutom att skivan hann spikas up..
 
Jag fattar inte riktigt men kan man inte koppla lös kablarna och sedan föra ner en bit flexrör och en skarvhylsa över kablarna? Man kanske får borra upp ett större hål.
 
Tar man upp ett lite större hål är det inga problem att skarva röret i väggen bakom skåpet.
 
C
Jag skulle om möjligt ha kört i en ny mantlad kabel hela vägen upp till närmaste dosa, och kaklat runt kabeln.
Känns lite tveksamt det där med att skala av manteln och låta ledarna gå fritt i röret även om det tipset förekommit frekvent här.

acrophobic skrev:
Var lite synd dessutom att skivan hann spikas up..
Vilken skiva?
 
Men är det ok att köra med en mantlad kabel och kakla runt? Känns inte helt hundra på något vis:)

Vilken skiva? Masnoitskivan som är uppspikad på väggen.
 
acrophobic skrev:
Men är det ok att köra med en mantlad kabel och kakla runt?
Den som ens funderar på det förtjänar att tvingas se repriser av paradise hotel dygnet runt utan avbrott året ut :)

Förre ägaren gjorde något liknande här, med resultatet att jag inte kan ändra på belysningen i köket som jag vill utan att riva ner kaklet. Hade man använt vp-rör hade det varit hur lätt som helst.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
acrophobic skrev:
Men är det ok att köra med en mantlad kabel och kakla runt? Känns inte helt hundra på något vis:)
Hade exakt samma situation i mitt badrum och elektrikern hade då ingen invändning mot att röret slutade en bit innanför hålet i kaklet iallafall. Vilket iofs inte behöver betyda så mycket har man lärt sig.

Masnoitskivan som är uppspikad på väggen.
Ah nu ser jag, trodde det var en tapet först...
 
C
pelpet skrev:
Förre ägaren gjorde något liknande här, med resultatet att jag inte kan ändra på belysningen i köket som jag vill utan att riva ner kaklet. Hade man använt vp-rör hade det varit hur lätt som helst.
Givetvis bör hålet i kaklet placeras så att kabeln kan bytas utan att riva något. I detta fall borde väl inte det vara något problem?
 
Och varför enkelt "lösa problemen" innan dom uppstår, genom att enkelt skarva på en bit. Det är klart det kostar lite tid kanske en kvart
 
Idioti att kakla igen ett rör/dosa.

Köp en 20x20 kabelkanal som du sätter dikt an mot kaklet så täcker du hålet och samtidigt så får du en lätt städad yta mot en list istället. och att kabel göms ju dessutom.
 
Får bli att skarva röret. Tack för svaren, nu har jag lite att gå på:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.