Hej,

På vilken sida kommer rören ut på en LLVP?

om det skiljer sig mellan märken så skulle jag gärna vilja veta vilken sida på en Mitsubishi FT25.
 
På innedelen kan du välja, rören går att dra bakom innedel, eller rakt ut. drar du de rakt ut, så går rören ut på högersida av innedelen, sett från framsidan. på maskin sitter kopplingarna på höger sida sett framifrån
 
Tusen tack!

Jag ska göra hål i en innervägg, fortsätta genom en garderob och sen ut genom ytterväggen.
 
A
Innedelen har ju korta rör som skarvas,finns det något krav att den skarven ska vara utomhus helst?
 
Handyman 1 skrev:
Innedelen har ju korta rör som skarvas,finns det något krav att den skarven ska vara utomhus helst?
Nej
 
Behöver rören som gå inomhus vara isolerade. I mitt fall går slangen ca 3 m innan den går igenom ytterväggen?
 
Rören ska vara isolerade hela vägen.
 
Och för att få igenom hela paketet, dvs

2x rör
16mm rör för avrinning
16mm rör för el till utspelen

så behöver hålet vara minst 50mm

stämmer det?
 
Du får igenom det med 50mm men det är rätt trångt och har du en lite större borr så gör det inget ;)
 
Tack!

handlar väl egentligen bara om hur mycket jag vill skala av den underliggande regeln.

Ju mer jag skalar ju längre kommer den från taket.
 
Innan du borrar, tänk på att du ska ha fall hela vägen ut för kondensröret.
 
Installatören får borra, jag måste bara hitta en lösning med garderoberna som slangen ska igenom.
 
Ju längre ner från tak desto bättre !
 
Funderar dessutom på det här med pumpen och is på vintern.

Jag ska placera min pump på trallen som går runt hela huset. Trallen är inte ihopsatta med huset. På den aktuella sidan är det knappt någon gångtrafik.

Bör jag sätt ett durkgaller under utedelen för att undvika isgata?
 
Kör alltid 76mm för lvp, gott om plats. Lite lätt lutande ytåt, tätar med gullfiber, sen kanal på utsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.