Hade 2 elektriker över idag där tanken var att tråda om elen till bastun, men de lyckades knappt rucka på kablarna i bägge ändar och mer eller mindre konstaterade rörstopp. När ena killen försökte dra och rycka med polygrip så gick en del av tråden av istället

Ni erfarna här i gruppen finns det något gammalt tips och knep där man kanske kan lyckas? De är urkopplade i bägge ändar så hade gärna försökt själv
 
Forumrävarna kommer nog ge bra input inom någon timme men har du någon bild på dina kablar som går in i VP-röret kan nog det underlätta så man ser vad vi har att röra oss med.

I vanlig ordning har du uteslutet genomspikningar och bortglömda mellanliggande dosor?

Har själv lyckats rucka loss kablar genom att trycka in dragfjäder från båda sidorna och till slut lyckats få kablarna att släppa från väggarna. Misstänker att föregående husägare använt diskmedel eller något liknande som glidmedel. Vid det tillfället sprayade jag med glidex på dragfjädern för att kunna trycka igenom steg för steg tills jag tror jag hittade en böj som var väl snäv som kombinerat med klibbiga kablar gjorde att allt satt fast
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Forumrävarna kommer nog ge bra input inom någon timme men har du någon bild på dina kablar som går in i VP-röret kan nog det underlätta så man ser vad vi har att röra oss med.

I vanlig ordning har du uteslutet genomspikningar och bortglömda mellanliggande dosor?

Har själv lyckats rucka loss kablar genom att trycka in dragfjäder från båda sidorna och till slut lyckats få kablarna att släppa från väggarna. Misstänker att föregående husägare använt diskmedel eller något liknande som glidmedel. Vid det tillfället sprayade jag med glidex på dragfjädern för att kunna trycka igenom steg för steg tills jag tror jag hittade en böj som var väl snäv som kombinerat med klibbiga kablar gjorde att allt satt fast
Mellandosor finns inga, det kollade elektrikerna igenom noggrant, genomspikning skall väl inte vara uteslutet.

Kablarna går iallafall från centralen och upp i taket och går fågelvägen över till badrummet och man ser knappt vpröret (det är innanför betongen) ser iallafall att kablarna går uppåt så en tanke kan ju vara tvärstopp i någon böj.

När man rycker i kablarna så hör man att det rör sig ute i hallen i taket (säg 1-1,5 meter ifrån)
 
En liten bild på problemet, som ni säkert ser så mynnar ju inte röret precis med väggen och kablarna sticker uppåt
 
  • En suddig bild på en hand som arbetar med verktyg nära golvet, troligen en reparation eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret slutar en liten bit in i väggen och där gör trådarna en 90graders tvärböj. Börja med att hacka bort lite kakel så att du kommer åt rörändan. Är bägge hålen till för samma grupp??
 
E elmont skrev:
Röret slutar en liten bit in i väggen och där gör trådarna en 90graders tvärböj. Börja med att hacka bort lite kakel så att du kommer åt rörändan. Är bägge hålen till för samma grupp??
Vänstra hålet är matning från centralen, som sedan gick upp i en styrlåda för bastun som sedan gick ner i det högra hålet som senare sticker in i bastun, högra är inget stopp i
 
Liten update:

Bara provade och trycka i en dragfjäder, och det gick alldeles utmärkt att trycka igenom lite mer än 2 meter.

Skulle man kunna dra på silikonspray på dragfjädern och jucka fram o tillbaka lite? När nuvarande elen drogs kanske de körde med diskmedel som har torkat ihop på 50 år?
 
Det var så jag fick loss mitt senaste stopp. Dragfjäder och glidex på sprayburk. Viss måttfullhet bara så du inte smörjer dragdjädern exakt där du måste hålla i den när du når stoppet då glidex gör det ordentligt halkigt
 
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det var så jag fick loss mitt senaste stopp. Dragfjäder och glidex på sprayburk. Viss måttfullhet bara så du inte smörjer dragdjädern exakt där du måste hålla i den när du når stoppet då glidex gör det ordentligt halkigt
Skall prova detta senare ikväll när jag kan bryta strömmen (y)
 
Mikael_L
M myrstack skrev:
Forumrävarna kommer nog ge bra input inom någon timme
Jag har nog inte speciellt mycket mer att bidra med än det du skrev.
Gå fram och tillbaka till de både röränderna och rycka till lite (tja, lite .. rätt ordentligt, men inte så man drar sönder, menar jag väl).
Men någon gång har jag fått det att lossna genom att växelvis dra från vardera hållet, sen när det börjar hända något så kommer det kanske bara några mm, fortsätt då att ta från vardera håll, så märker man att det sakta blir lite mer och mer längd man kan dra, och till sist blir det så löst att det är dags att dra allt från ena hållet.
Även att prova dra i separata FK (men inte lika hårt då), för får man en att släppa så kommer alla lättare loss sen.

Något jag inte provat, men funderat på ibland är att blåsa med tryckluft från kompressor och samtidigt spraya in glidex-spray eller silicon-spray.
Men det känns intuitivt som en väldigt grisig operation, med skit-silikon precis överallt, och egentligen vill man ju inte ha den skiten någonstans om det går att undvika.

Ibland är ett rör hopplöst förlorat, det får bli att dra utanpåliggande eller lite rivning + byggjobb.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nog inte speciellt mycket mer att bidra med än det du skrev.
Gå fram och tillbaka till de både röränderna och rycka till lite (tja, lite .. rätt ordentligt, men inte så man drar sönder, menar jag väl).
Men någon gång har jag fått det att lossna genom att växelvis dra från vardera hållet, sen när det börjar hända något så kommer det kanske bara några mm, fortsätt då att ta från vardera håll, så märker man att det sakta blir lite mer och mer längd man kan dra, och till sist blir det så löst att det är dags att dra allt från ena hållet.
Även att prova dra i separata FK (men inte lika hårt då), för får man en att släppa så kommer alla lättare loss sen.

Något jag inte provat, men funderat på ibland är att blåsa med tryckluft från kompressor och samtidigt spraya in glidex-spray eller silicon-spray.
Men det känns intuitivt som en väldigt grisig operation, med skit-silikon precis överallt, och egentligen vill man ju inte ha den skiten någonstans om det går att undvika.

Ibland är ett rör hopplöst förlorat, det får bli att dra utanpåliggande eller lite rivning + byggjobb.
Har en helig gammal 230 kompressor jag skulle kunna testa blåsa rätt igenom och se vad som händer :crysmile:
 
Mikael_L
Men kom ihåg att jag redan varnat dig för följderna ... (av allt silikonkladd) ... ;) :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kom ihåg att jag redan varnat dig för följderna ... (av allt silikonkladd) ... ;) :cool:
Går ju prova utan först! Och se om det är någon skit som sitter fast bara (y)
 
Mikael_L
Framförallt är det väl bra att börja försiktigt med en rätt liten mängd, inte bara vräka på massor direkt ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt är det väl bra att börja försiktigt med en rätt liten mängd, inte bara vräka på massor direkt ...
Silikonspray vet jag precis, bygger specialmaskiner inom industri och måste ibland dra om nya kablar i ex robotar etc i värdelösa slangar. I know the drill så att säga :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.