Vi ska göra om köket och jag funderar nu på vad vi ska göra med eldstaden i köket?

Under många år hade vi en öppen spis som sedan kompletterades med en insats med elektrisk fläkt. Nu när det är dags att göra om vill jag även passa på att optimera värmeresurserna, men även få till det estetiskt.

Köket är ca 40m2 och ligger mitt mellan matrummet och matsalen (som inte används så ofta, men som det alltid är öppet till. Båda öppningarna till angränsande rum är stora. Totalyta på bottenplan är ca 250m2 så dessa tre rum är ca 100m2 tillsammans. Vi har ytterligare två öppna spisar i övriga rum och den ena hade jag tänkt ersätta med en kakelugn.

Egentligen hade jag velat ha en uppmurad spiskåpa om både eldstaden och vår matlagningsspis (se bild d d), men börjar tveka om detta är den rätta lösningen. Arkitekten har ritat in en öppen spis eftersom det var mest estetiskt tilltalande, men öppen spis ska vi absolut inte ha!

Sätter vi in en vedspis så vet jag hur det kan se ut rent estetiskt för då fungerar det att ha en gemensam fläktkåpa, men hur är vedspisen rent värmemässigt? Det trista är att man inte ser elden!

En finsk massugn! Vad tror ni om det? Estetik samt värme? Pris?

En hederlig rörspis? (det är inte fint med en kakelugn i köket). Estetik samt värme? Pris?

Vilka andra alternativ finns det?
 
  • Ögonblicksbild 2009-10-02 14-15-58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mo3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1147SpisNo26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktiga är att kunna reglera tilluft och inte få tjuvluft, så jag hade valt mellan massugn/rörspis/kakelugn/vedspis helt efter vilket som passade estetiskt bäst på platsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
-MH- skrev:
Det viktiga är att kunna reglera tilluft och inte få tjuvluft, så jag hade valt mellan massugn/rörspis/kakelugn/vedspis helt efter vilket som passade estetiskt bäst på platsen.
Alla alternativen reglerar tilluften, till skillnad från en öppen spis som tjuvar luften. Förstår jag dig rätt?

Men vilken av alternativen är mest effektiv?
Själv inbillar jag mig att vedspisen är minst effektiv av de fyra.

Vilken av alternativen kan man "absolut" INTE ha i en herrgård från 1895?
 
Köket: Massugn/rörspis/vedpsis
Annars: Kakelugn
 
En stängd rörspis är ju i princip en eldstad med efterföljande värmmagasin. Man kan dels mura en rörspis och ha glaslucka så att man ser elden, eller så kan man ha vilken valfri kamin eller köksspis som helst som man sedan ansluter till ett värmemagasin av samma typ som en rörspis, dvs att röken passerar ett längre system av kanaler och avger sin värme till tegelsten eller annat värmemagasin.

Att mura en rörspis kan en normalhändig person göra själv, ansluta till skorsten och sedan besiktas av sotare. Nya beslag och luckor finns att köpa. Det är iaf det ojämförligt mest prisvärda alternativet!
 
Annars skulle en riktig bakugn göra sig fint i ett sånt gammalt hus. Dom ska hålla värmen väldigt bra och är utmärkta till matlagning. Jag har sett beskrivningar hur man murar på nätet men har inga länkar just nu. Eller kanske en riktigt stor vedspis om du kan få tag i en, dom ger ju snabb värme men svalnar snabbt så ju större och ju mer massa desto längre magasinerar den värmen, det finns murade modeller.
Hör inte rörspisar egentligen hemma i andra rum? Men man kanske inte ska vara för petig.
Massugnarna är ju väldigt effektiva och ger fin förbränning, en bekant till mig har en, dom kan se lite "moderna" ut i ett gammalt hus men en bra murare kan nog få till utseendet, dom går ju att variera ganska mycket. Men snyggast är nog en bakugn tycker jag.
 
Eller kanske en Viking 30 stående köksspis? Sparar ju plats iaf;)
 
Hej !

Har du tittat på finska massugnar ?
Dessa finns även med bakugn, som kan vridas till olika vinklar
så att den passar i rummet.
Passar fint som avskiljare mellan vard. rum/matsal och kök.

Jag håller på och murar en sådan just nu.
 
Z Zeppo skrev:
Hej !

Har du tittat på finska massugnar ?
Dessa finns även med bakugn, som kan vridas till olika vinklar
så att den passar i rummet.
Passar fint som avskiljare mellan vard. rum/matsal och kök.

Jag håller på och murar en sådan just nu.
Hallå Zeppo,
Hade du en ritning till din ugn?
Hur gick det med allt?
Må gott
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.