Hej!
Lite dumma frågor kanske men jag är inte riktigt klok på det.

Det gäller alltså rörspetsbrunn.

Jag har kommit över ett par rör i plast ca 50 mm stjocka som är tänkta att fungera som en brunn till bevattning av trädgården. Jag bor i Löddeköpinge i Skåne och de säger att grundvattnet inte är så långt ner där. Marken är nästan bara sand så första frågan är hur får jag ner rören? Är det bara att lägga ett skyd i änden och banka ner de med slägga?

Hur hittar jag var jag lämpligast slår ner de? Fruns morfar säger att han kan hitta vatten med två kopparpinnar? Funkar det?

När väl röret är nere monterar jag då en lämplig koppling i änden som jag sen kopplar in till pumpen eller sänker man ner en slang i röret?

Andra saker att tänka på?

Tack för hjälpen

/Wilmer
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Att slå ner plaströr tror jag är omöjligt då dom kommer att gå sönder. Du får nog gräva med maskin och sedan ställa i rören och fylla tillbaka. Annars säljer jag rör för rördrivning om du vill köpa ;-) men då måste du dit med en borrutrustning.
Om du nu får ner rören så tänk på att slitsa eller borra en massa hål från botten och ca 1m upp så att du får invatten på en större area än bara genom botten.

Sedan för du ner en slang i röret och pumpar upp genom den.
 
Synd att det inte var så lätt som att bara slå ner röret. :(

Så alla som har en spets har borrat eller grävt ner den. Eller går det att slå ner de själv om rören är i metall? Hade velat göra det utan maskiner så min budget är väldigt liten :(

Ok så man skickar ner en slang i röret. Det underlättar en hel del. Räcker det att skicka ner en slang med samma innermått som en vanlig trädgårdsslang 1/2" är den nog?
 
Lånar tråden.....är det någon som har testat denna lösning, och hur bra fungerar det?
Hur lång tid tar det tills de små hålen sätts igen m.m.

De flesta som "hört" något om detta säger att det inte fungerar bra, men tittar man på t.ex spetsbrunn.se
så ser det ju otroligt bra ut.
 
Intresant länk.
Där pålar de ju ner ett rör. I och för sig i metall. Kanske skulle skaffa metallrör i stållet. Var det sånna rör du försöker sälja Tjacko?
Om de kan påla ner det med en liten maskin borde man kunna slå ner det med en slägga. Gissar att de har maskin för att spara sin ryggar då de jobbar med det.

De garanterar minst 500 l per timmer men det kan bli upp till 7000 per timme. Räcker 500 l i timmen för att vattna mattan, har ca 600 kvadrat? Fast det är kanske låbgt ifrån alltid man får ett flöde på 500 liter om man gör det själv.

Vet nån var man köper rör eller brukar sånt vara "hemma gjort"?
 
Hur en spetsbrunn fungerar är ju helt beroende på vilken jord den står i. Står den i sand så kan man räkna med att den kommer att fungera bra om grundvattentillförseln är bra.

Wilmer
Ja det var sådana jag försökte sälja :) stålrör speciellt uttagna för rördrivning med filterspetsar 4, 6 eller 8mm hål. Samt täta spetsar och muffar för skarvning.
Visst kan du driva ner dom med en slägga om jorden inte är allt för hård och du hade ju sand så det borde kunna gå. Dock behöver du en slagnacke för annars blir röret sönderslaget så att det inte går att skarva då inte muffen kommer att gå på.

När du drivit ner föret så kommer det att ha kommit in en massa sand i det så då får du ta till en kraftig kompressor och blåsa rent det med tryckluft. Bara att stoppa ner sjangen i röret och blåsa. Vatten och sand kommer som en fontän så det kan vara bra att vara klädd (rättare sagt avklädd) för för arbetet
 
Om marken är rätt kan man "spola" ner rören.
 
Det där med att spola ner rören har jag hört nämnas innan.
Hur går det till? Behöver man ett jäkla tryck då (mer än man får ur ett vanligt vattenutkast)?
 
Wilmer skrev:
Det där med att spola ner rören har jag hört nämnas innan.
Hur går det till? Behöver man ett jäkla tryck då (mer än man får ur ett vanligt vattenutkast)?
Inte så fruktansvärt stort tryck, men däremot ett stort flöde.
Betydligt mer än du kan få från din trädgårdskran.
 
typiskt jag som trodde det var enkelt :(
Då behöver man en spolbil antar jag och det låter dyrt.
 
Mikael_L
8291373933.jpg

http://www.blocket.se/vi/15939142.htm?ca=10_s

edit:
Jag skriver att det är en brandspruta / motorspruta på annons ... För annonsen ligger väl inte kvar i alla tider.
edit 2:
Nu fick jag en ide. Locka dit brandmännen med en lämplig bil, och så bjuder du på grillade hamburgare.
 
Redigerat:
hehe ska höra med frun om jag får köpa ett nytt "verktyg" :D

Höra med brandkåren har slagit mig innan men många säger att de inte är så pigga på att tömma sin tankbil :( Men frågan är ju fri och de brukar åka förbi mig då de har sin motionsslinga bara ett par hunda meter från mitt hus.
 
Du kan ju testa en Skurupsborr. De ska man kunna borra 5-6 meter djupa hål med.
 
Hej!

Jag har hört att det mest effektiva är att spola ner rören i jorden. Ett förslag är att använda en närliggande brandpost för detta ändamål. Dock bör man nog kolla med tillstång först.

Platrör fungerar säkert mycket bra, dock bör du ha någon sorts spets längst ner med hål i för att få tillförlitlig vattentillförsel. Jula har grejer till detta. Om du går in på deras hemsida väljer fliken Trädgård och lantbruk-Övrigt trädgård-Övrigtträdgård så hittar du grejerna jag pratar om.

Det där med kopparpinnar su pratar om fungerar utmärkt. Dock är det inte alla som bemästrar den uråldriga teknik. Vissa använder en träklyka istället. Men om du ska prova med kopparpinnar rekomnderar jag dig att öva inne i ditt hus där det går vattenledningar. Om man nu har krypgrund. Jag provade detta, och mycket väl fick jag utslag när jag korsade vattnerören.

Jag har själv haft funderingar på att borra en likadan brunn. Bor i grannbyn (Dösjan) så vi har samma jordmån som er i Lödde. Så det hade varit intressant att ta del av dina erfarenheter från ämnet.

Lycka till med ditt projekt!

Mvh
Markus

P.S Jag tror även om du kontaktar kommunen kan du få reda på ungefärlig grundvatten nivå. Kan ju vara bra att veta hur långt man ska köra ner spetsen.
 
Redigerat:
Lusläste tråden lite.... en normal vattenspridare (typ slagpendel) "förbrukar" ca 15l/min.... Så 500liter/h fungerar mindre bra isåfall.Behöver upp i det dubbla, kring 1000l/h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.