Är det någon vits att sätta rörskålar runt alla rör omkring bergvärmepumpen (in och ut från borrhålet redan isolerat). Pumpen är placerad i del av badrum, enplansvilla. Inte sett på bilder att många har så men tänkte att det var värt att höra nu inför kommande dyra vinter. Har annars inte några tydligt exponerade rör förutom i en liten gästtoa. Inte märkt av någon kondens på rör.
 
Ingen energi går ju förlorad utan isolering, du riskerar bara att pytsa ut den på "fel" ställe. Blir det inte varmare än du vill ha det i utrymmet så är det ju inte ett problem att fortsätta utan isolering.
 
  • Gilla
Fragda och 1 till
  • Laddar…
En liten teoretisk skillnad blir det ju även om det inte blir för varmt i dessa utrymmen. Kallnar tilloppet något så behövs ju motsvarande ökning i värmepumpen = lägre verkningsgrad. Men det är förmodligen knappt mätbart.
Jag isolerade mina rör i alla fall, mest för att det "kändes rätt".
Men varför blandar du in kondens...vi pratar väl värmerör nu? Dina kalla rör är förhoppningsvis redan isolerade.
 
B Bigfoot skrev:
En liten teoretisk skillnad blir det ju även om det inte blir för varmt i dessa utrymmen. Kallnar tilloppet något så behövs ju motsvarande ökning i värmepumpen = lägre verkningsgrad. Men det är förmodligen knappt mätbart.
Jag isolerade mina rör i alla fall, mest för att det "kändes rätt".
Men varför blandar du in kondens...vi pratar väl värmerör nu? Dina kalla rör är förhoppningsvis redan isolerade.
returen hade kallnat på samma vis om förutsättningen var att man inte skulle ha det varmare än man annars velat ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.