Hej. Rörmokaren har gjort följande fel vid vår renovering(uppdagats efterhand)
- Ej skickat in ritningar för golvvärmen för riktig beräkning
- Till följd av detta dragit för klena rör(enligt golvvärmeleverantören)
- Skapat en högpunkt i en kattvinden och satt in kopplingar i form av luftare vilket gör läcka svårupptäckt.
- Klippt golvvärmeledning för kort så att koppling behöver göras i vägg under ett vattentätt fördelarskåp

Detta har uppdagats efterhand efter jag läst på och efter betalning. Han svarar inte när jag ringer men har erkänt att rören är för klent dragna(efter att vi båda pratat med lk).

Vad är nästa steg rent juridiskt? Hur länge behöver jag jaga honom för att försöka hitta en lösning genom dialog innan jag kan ta in någon annan och försöka få tillbaka en del av pengarna?
 
Att han satt för klena rör låter ju som ett riktigt och solklart fel. De andra sakerna är jag inte säker på att du kan få klassade som fel.

Avluftningen på kattvinden låter olämplig, men troligen inte formellt fel. Skarven under fördelarskåpet, klantigt, men man får skarva värmeledning (till skillnad från tappvatten).

Att åtgärda de för klena rören låter stort och dyrt. Finns en uppenbar risk att han kan välja att kompensera ekonomiskt. Troligen kan ni hamna i tvist om hur stor den här skadan är för dig. En hantverkare kan ha rätt att kompensera dig för "värdet av felet", istället för att åtgärda om kostnaden för åtgärd blir orimligt hög i förhållande till hur allvarlig skadan är för dig.

I princip så kan du skriva ett brev till rörmokaren där du kräver åtgärd inom ex. 1 Månad. Annars tar du in en annan firma för åtgärd, och kräver ersättning för det. Att i praktiken få ut den ersättningen kommer dock att bli en lång och seg uppförsbacke.
 
Här har varit 5 andra rörmokare(3 med säker vatten) som dömt ut det som undermåligt...
 
S
Csms skrev:
Här har varit 5 andra rörmokare(3 med säker vatten) som dömt ut det som undermåligt...
Varför har du dragit hem fem stycken rörmokare? :O
Vad kostade denna historia då?
 
För att ingen ville färdigställa jobbet när han slutade höra av sig för att de alla ansåg att det var för dåligt utfört, alltså riva upp och göra om helt.
 
Uppföljning på ovanstående.

Rörkrökaren hörde av sig efter lite påtryckningar, vi hade en sund, saklig diskussion och hittade en gemensam väg framåt där jag stod för material samt rev upp och slängde fungerande golv med golvvärme och han bjöd på mantimmarna fräsa upp ett spår i undergolv, dra om framledning, lägga ny spårat skiva, plåtar och golvvärmeslang och göra det rätt, med rätt dimensioner och utan högpunkt och koppling i semi-"dolt" utrymme. Slutet gott allting gott, båda är nöjda, jag med jobbet och han med att ha en nöjd kund.


Lärdomen i historien: Gör ordentlig projektering.
 
  • Gilla
F_man och 6 till
  • Laddar…
Tack för feedback och roligt att höra när det blir "vuxna" lösningar!
 
O
Låter ändå som en bra lösning!
Ibland måste man ge och ta. I slutänden vinner Ni nog båda två på uppgörelsen. Alltså en bra förhandling!

Tack för att du håller oss uppdaterade!
 
D
Drog han för tunna rör för arean som skulle täckas och nu skall det läggas tjockare rör och fräsas upp spår? Borde det inte gå att lösa med fler parallella slingor, om man trots arean vill använda tunnare rör?

Koppling under vattentätt skåp är väl knappast godkännt, då tappar man lite av poängen med vattentätt skåp. Möjligtvis att svetsning vore möjligt.

Men bra att ni kom fram till en lösning och att ni båda kunde ge och ta lite.
 
Det är alltså framledningsrören vi snackar, inte själva slingorna. Ett tag funderade han på att försöka dra nya rör i rör men det var både hans anställda och snickarna överens om att det gick bara i teorin.

Han hade dragit 20mm pex rör(ytterdimension), enligt beräkningen som LK hade gjort skulle det vara minst 20mm innerdimension på framledningsrören för golvvärmen ovanvåning beräknat på arean. Han hade inte själv bet LK göra någon beräkning innan han satte igång och när jag sedan såg till att göra en så uppdagades hans misstag i projekteringen. Vi var båda överrens om att det sannolikt funkar och LK vill ha hängslen och livrem, o andra sidan vill jag också ha det eftersom det kostar 100-150000 att göra om det om det visar sig att det var för klent sen när allt är klart, nu kostade det kanske 10-15.


Kopplingen under vattentätt skåp är en avvikelse i säkervatten men hanverkarmannamässigt godkänt (tydligen) bara det görs rätt, men efter att ha sett konsekvensen av en koppling som helt plötsligt börjat läcka efter 10 år(som tur var över klinker och på bottenvåning) så kommer jag riva upp även det golvet och göra den slingan längre så kopplingen hamnar i skåpet. Även om det rör sig om max 2-3 liter som rinner ut(golvvärmen är ju slutet system) så hamnar isåfall läckan på ett dåligt ställe mitt i huset på ovanvåningen, nej tack.
 
Csms skrev:
Lärdomen i historien: Gör ordentlig projektering.
Nu vet jag inte några detaljer kring vad ni kom överens om vid det ursprungliga jobbet men oavsett så är det rörmokarens ansvar att det blir rätt utfört, inte ditt.
 
Jag hade inte gjort om pga en olycklig skarv. Sätt en tät, inspekterbar låda runt skarven och lägg ett vattenlarm där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.