E
Hej i snökaoset.

Nyfiken på hur det ser ut för er andra som har rörligt elpris.
Har under Mars månad varit nitisk på att endast nyttja el när det ”har varit gröna priser”, alltså priser mellan 1-50 öre. Detta för att se om det gick att få ner priset på detta sätt.

När jag väl fick fakturan så har jag debiterats 1,65 kr per Kwh. Hur är detta möjligt?

Försökte rådfråga elbolaget, hon jag pratade med i kundtjänst meddelade då att jag betalat ett rörligt pris, ej tim pris. Vilket känns logiskt med tanke på debiteringen. Dock står det ju rörligt timpris i mitt avtal och nu när jag verkligen lagt tid och möda på att stänga av och på saker så hade det ju varit kul att se effekten.

Blev dock uppringd i dag av elbolaget som menade nu idag att allt var korrekt, att vi var debiterats för timpris så som avtalat. Så nu fattar jag ännu mindre.

Så hur ser det ut för er andra som har helt rörligt timpris? Står det en högre snittsumma per kW på er faktura?
 
"Rörligt" elpris brukar ju betyda att man debiteras ett "medelpris under månaden" per kwh.
Dvs det spelar ingen roll om priset är 0,5 eller 2,5 kr/kwh just när du förbrukar det, men om det under månaden varit tex 1,78 kr/kwh så är det det du betalar för alla dina kwh.

Men du skriver att ni har rörligt timpris (som tex Tibber har) så då är det lite konstigt. Om det inte är så att dom på något sätt har räknat ut ett medel och slagit ihop det på räkningen bara ?
Men i de flesta fall har man väl då en app där du bör kunna kolla timmer för timme vilken förbrukning och pris ni har haft ? Så kanske du kan räkna ut totalkostnaden och se om det matchar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.