Riksbanken som sätter styrräntan har själv ansvaret för sin penningpolitik och har har "inget" inflytande av regeringen. Hur räntan kommer se ut beror på hur det kommer gå för sverige. Man höjer styrräntan om det går bra för sverige och sänker då det går dåligt för att jämna ut konjunktursvängningarna. Regeringen har således ingen direkt påverkan på räntan. Så om det fortsätter gå bra för sverige = höjd ränta. Vilket är det som det barkar mot nu. Frågan är snarare hur mycket räntan kommer stiga. Forfarande bra villkor på bunden ränta. Jag har just skaffat ett lån och de som jag pratat med (bankmän, mäklare, bekanta) har varit överens om att det är bra att iallfall binda en del av lånen (t.ex. 40/60 eller 50/50). Då får man både äta kakan och ha den kvar. I alla fall delvis :) Kan vara värt att ta en titt på räntetak... man betalar lite högre rörlig ränta men har ett tak på hur hög den kan bli. Tror jag tog hälften räntetak och hälften rörlig.
 
Vi band förra hösten, känns rätt bra nu :D

Dock lät vi oss övertalas att inte ta fullt så långa bindningstider som vi hade tänkt, med tanke på att man kanske vill sälja inom 10 år och då kan bundna lån vara till nackdel (eller fördel, beroende på ränteläget).

Vi band på 2 (3,05 %), 5 (3,65 %) och 7 (3,95%) år, vilket ju är tämligen konkurrenskraftigt. Tyvärr hann räntorna höjas 0.20 % bara dagarna innan våra räntor sattes >:(

Orsaken till att vi band var dock mest försiktighet, vi skulle precis få barn nr två, nyss köpt hus och ville vara säkra på vad vi hade för lånekostnad under ett par år framåt. Så det hade inget med regeringsskiftete (som ju då låg ett år in i framtiden) att göra.
 
Jag har 2.400.000 i bottenlån. Detta är uppdelat i tre lika stora delar där en del är rörlig, en del är på tre år och en del på åtta år. Känns lite säkrare då man vet ganska säkert vad kostnaden per månad blir.
 
Jag tror inte räntan kommer att påverkas så mycket av att alliansen kom till makten. Det skiljer så lite mellan blocken i svensk politik och så kommer de största påverkande faktorerna från utlandet.

Hur räntenivån kommer att se ut de kommande 5 åren är omöjlig att förutsätta. Jag läste någon artikel för några år sedan där de kom fram till att osäkerheten i ränteprognoserna är så stor man bara kan se ca. 6 månader fram i tiden.

Det enda man kan säga är att Riksbanken jobbar efter att stabilisera inflationen, d.v.s hög inflation kommer att ge högre ränta och låg inflation kommer att ge lägre ränta.

Riksbanken har jobbat på detta sätt sedan mitten av 90-talet. Innan dess så skulle Riksbanken istället se till att vi hade en konstant kronkurs. De höga räntorna som vi då hade kommer vi antagligen inte få tillbaka så länge Riksbanken penningpolitik inte förändras.
 
Om man tror på den så skall man absolut ha rörlig ränta de närmaste åren eftersom räntan bara kommer att gå upp med 0.75% under de nästa två åren.
 
Hej!
Vi har nyligen bundit på 3, 5 och 8 år. Det åttaåriga lånet till en kostnad av 4,45 procent. Det känns tryggt. Vi kommer kanske att betala mer än den som ligger rörligt, men vi vet vår kostnad ett tag framöver. Vår amatörtolkning var att läget är extra oroligt just nu. Vi tar hellre en högre kostnad nu än att utsätta oss för risken att få en alltför hög räntekostnad sedan. Men då sitter vi i ett helt nytt hus med stora?! (2,1 ca) lån.
mvh fiddeli
 
Vi tänkte så här vid vårt nybygge.

Vi låste en tredjedel på 3år, en på 5 och en på 7 år. 3 år löper ganska så fort och då är det skönt att veta vad det ligger på varje månad. Räntan ska ju gå upp en bit till, men om tre år kan den lika gärna vara på nedgång, och då kan vi i så fall ha den första tredjedelen på rörlig. Sen är det bara två år till nästa bit löper ut osv. Vi flyttar inte in förrän början av maj men har räntesäkrat redan nu. Inklusive all avgifter så hamnade vår snittränta på 4.18%.. Vilket vi är nöjda med i och med räntesäkringen. Vi var på banken förra veckan och fixade detta..

3år = 4.13
5år = 4.17
7år = 4.22
 
Jag vet inte hur vi ska tänka nu när vi snart ska göra om vårt byggkreditiv till vanligt bo lån... Men det verkar som att alla delar upp sitt lån i tre delar och sedan binder på olika år (eller har en del rörligt). Det var väl så vi tänkte också från början. Men det är rätt svårt att veta hur man ska göra. ::) Hoppas några fler kan berätta hur ni har gjort.
 
Henkemuff skrev:
3år =  4.13
5år =  4.17
7år =  4.22
Fantastiska räntor. Var får du dom. Det är ju bara typ 0,5 enheter över marknadsräntan?

Jag hade bundit allt på 5 år! Inom halvåret kommer den rörliga ligga över det!
 
Hej,

Kör 100% rörligt. Jag personligen har aldrig förstått vinsten med att binda lånen med dagens version av peningpolitik.

Det finns en del spännande statistik att gräva ned sig i. Enligt riksbanken är bör t.ex en "normal" ränta (3 månaders statskuldsränta alltså) bör ligga i intervallet 3,5 - 5%. Med tanke på att vi numera lever i en värld med låg inflation (åtminstone jämfört med 70-80 talet.. ) så verkar förväntan just nu vara att vi inte kommer att nå upp till den högre delen av intervallet i denna konjukturcykel.

Vad som verkligen kommer att hända vet naturligtvis ingen. Men en stark indikation tycker jag själv är att USA nu verkar ha peak:at sin konjuktur och där fed har låtit styrräntan vara efter att kontinuerligt ha höjt den från 1% till nuvarande 5,25%. Nu är det ganska låga odds på att fed kommer att sänka räntan redan nästa kvartal, men det verkar troligare att den sänks än höjs. Då kan man börja fundera över vad som händer i direktionsmötena på europeiska riksbanker..

/Magnus, som tror att vi kommer att se räntan stanna på 4% för denna gång..
 
Antagligen då normal läget för reporäntan är 4 % med de nuvarande kriterierna. Och en konjukturcykel ligger runt 5-7 år.

Det är faktiskt möjligt att vi länge framöver får se bundna räntor som är lägre än de rörliga då det är helt olika faktorer som styr de två.
 
Inger: Visst, att SBAB blir privatägt skulle kunna minska konkurrensen (eftersom det troligen blir uppköpt av en existerande bank, även om Ikano eller dyl skulle vara ett spännande alternativ). Men jag tror att detta är mer en teoretisk övning än praktiskt.

Mycket har hänt sedan 91 när SBAB började låna ut pengar. Att tro att SBABs "upphörande" skulle förändra andra aktörers inbördes krig över marknadsandelar känns tämligen orealistiskt.

Å andra sidan har jag personligen alltid varit emot att SBAB finns. Varför ska staten dels äga två konkurrerande bankverksamheter (SBAB och Nordea), samt varför ska staten konkurrera med privata företag? Det finns rimligare sätt att reglera marknader som man i så fall tycker fungerar dåligt.
 
Jag var på Swedbank förra veckan, och det verkar som att samtliga bundna lån från 5-10 år ligger på 4.65% för tillfället.
Funderar på att binda så mycket som möjligt på 10 år för att slippa oroa sig för eventuella räntehöjningar ett bra tag för vårt nybyggda hus (klart i slutet på mars).
Vårt hus är inte klart förrän i slutet på mars, och enligt swedbank går det att räntesäkra redan nu.

Jag har tidigare funderat på SBAB för att slippa topplånet, men isåfall kan vi inte binda förrän huset är klart, och då misstänker jag att räntan har gått upp.
Dessutom ligger deras 10-års ränta på 4.80% för tillfället.
Eftersom den rörliga räntan väntas gå upp med ca 1% nästa år så tycker jag nästan att det är lika bra att passa på och binda innan det är för sent.

Vad tror ni om mina teorier?
 
Visst är det antagligen så att en lågkunjuktur kommer och kanske så snart som om 2 år, men jag tror snarare att det tar 4 år. Men det innebär inte att räntan sjunker. Och det kan faktiskt vara så att man i USA lyckade bromsa upp ekonomin så snyggtatt det blev en mjuklanding vi sällan skådat, och det kan göra att vi överhuvudtaget inte får någon lågkunjuktur i europa att tala om.

Räntan ändras eftersom den förväntade inflationen ändras, och inflationen ligger inte i fas med konjukturen. Inflationen ökar historiskt i slutet av en kunjuktur cyckel, vilket innebär att vi får vänta kanske 6-8 år innan man når nästa botten på räntecycklen.

Alltså, vilket de flesta "experter" verkar vara överens om, är det et perfekt tilfälle att binda sin lån nu på 5 år. Du gör antagligen en vinst på detta, och i värsta fall går du jämt upp mot den rörliga.
 
Strixx skrev:
Alltså, vilket de flesta "experter" verkar vara överens om, är det et perfekt tilfälle att binda sin lån nu på 5 år. Du gör antagligen en vinst på detta, och i värsta fall går du jämt upp mot den rörliga.
Jag tor inte att de flesta "experter" är överens om detta. Det har alltid varit mer lönsamt att ha rörlig ränta än bunden om man ser på lite längre sikt. Att välja bunden ränta skall man göra av ett skäl. Man vill veta exakt vad man skall lägga ut på ränta under perioden. För vissa är detta mycket viktigt för de t.ex sover mycket bättre på nätterna.

Att försöka förutse hur räntan kommer att utveckla sig den närmaste åren är endast en ren spekulation, även för "experter". De kan säga hur de idag tror att räntan skall utvecklas men det enda vi vet med 100% säkerhet är att de har fel. Detta visar ett flertal genomgångar av verkligt utfall och prognoser från "experter".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.