Skall förhandla om räntor i veckan och undrar över vad den rörliga beräknas från. Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig.

De rabatter som skrivs om på forumet vad grundas de på? Är det på banken ”listränta” d.v.s. den man kan se på ex. text-tv eller i dagspressen som exempel har man 0,4% på FSB rörliga har man nu (070728) en egentlig ränta på 4,01 på sin rörliga del. Ett annat alternativ är ju att man förhandlat med banken att man har reporäntan med ett visst påslag ex. 0,45% vilket skulle ge en rörlig ränta på 3,95. Rörligheten i denna skulle då bara påverkas när Riksbanken höjer eller sänker sin reporänta.

Finns det andra alternativ och hur räknas dessa i så fall fram?

Kan man få skrivet vilken rabatt man skall få och hur länge den gäller?

Tack på förhand.
 
jag tror det mer och mer går mot ett påslag på reproräntan,känns mest ärligt. har en arbetskollega som påstår sig fått lån med 30 punkter ovanför repro. dock var det ett lån på 4 miljoner på en kåk vär det dubbla
 
Hej
Tack för svaret. Vet du om han har kunnat få skriftligt på att han skall ha repo+ 0,3. Otroligt bra ränta BTW.
 
Hej
Vi ska förhandla om våra räntor om två veckor på Swedbank. Vad är det för rabatter du pratar om i andra inlägg? Tipsa gärna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.