Hej,
Jag har nyligen fått bud på ränta från SHB och är inte nöjd (3,9% 3 mån på ett lån på 3 milj).
Vad jag förstår så är det enbart SEB som erbjuder ränta knuten mot STIBOR. Jag gillar konceptet eftersom det känns ärligt.

För er som har den modellen: Hur funkar det? Vilken STIBOR har man som index? Vad är ett normalt påslag?

mvh

/HC
 
Jag har mot Stibor 1W och ett påslag på 0,5% (tror jag). Har Swedbank Sjuhärad.
 
Hej

Nja, seb utgår från deras egen just nu aktuella upplåningskostnad. Denna upplåningskostnad finns på deras hemsida. Sedan får resp kund ett påslag som de kallar för sin marginal. Det vore mycket rakare om de ville koppla den till stibor eller annan officell ränta som de inte själva sätter...
 
Upplåningsräntan är Stibor 90.
 
Var på banken igår (Handelsbanken). De var inte speciellt intresserade av stibor... Skulle göra om byggkreditivet till bolån och då är ju tyvärr inte förhandlingspositionen så jättebra då man redan är kund och har en uppläggningsavgift som man får tillbaka om man tar bolånen hos dom. + att huset inte är färdigbyggt vilket ju också försvårar om man skulle vända sig till andra banker.

Fick precis som du erbjudande om 3,9 (3,89) på 3 månaders. 1 år var 3,79 och 2 år 3,55. Vi band hälften på 1 och hälften på 2 (totalt 3,3 miljoner).

Om två år så tänkte vi höja lånen till 4 miljoner och lämna tillbaka de 700000 vi lånat av mina föräldrar. Så då får vi ta nya tag och kolla runt bland fler banker om det kan vara värt att flytta lånen.
 
-MH- skrev:
Jag har mot Stibor 1W och ett påslag på 0,5% (tror jag). Har Swedbank Sjuhärad.
Men va fanken, det är ju snorlågt - 2,7%. Räcker det med att ha mer sparkapital än lån eller har du även något företag som är kund i samma bank? Det hade varit intressant att veta hur du har lyckats med detta men jag förstår fullständigt om du inte vill berätta.

Till TS:
Enligt min erfarenhet så erbjuder bankerna bara stibor-låsning till företagskunder (eller sådana som har sitt företag på samma bank) men det finns säkert undantag. SEB:s låsning till en egen bottenränta skiljer sig inte från någon annan banks ränta, bara att man räknar från ett annat håll.
 
Fast SEBs bottenränta/upplåningsränta är Stibor 90, så det blir ju i praktiken en låsning mot Stibor, även om de såklart kan höja påslaget.
 
Nja, SEB anger på hemsidan att "Upplåningsräntan för tremånadersräntan är den så kallade Stibor 90 dagar, en marknadsnoterad ränta, plus en kostnad för likviditet.". Stibor 90 är just nu 2,57% och SEBs upplåningsränta anges till 2,87, så just nu lägger de på 0,3 procentenheter. Sedan lägger de på respektive kunds "marginal", typiskt 0,8 - 1 procentenhet (tror jag - det enda jag vet är den marginalen jag har fått.)

På webben har de också ett listpris som för 3 månader anges till 4,37% men det undrar jag vem som betalar..
 
OK, sorry, hade glömt det där med tillägget för likviditet!
 
byggankan,

Kan jag posta följande uppgifter i Vad har ni för bolåneränta-tråden?

1 år
1) 3,79% 2) förfaller 2012-11-02 3) 1,65 mkr 4) Handelsbanken 5) byggankan

2 år
1) 3,55% 2) förfaller 2013-11-02 3) 1,65 mkr 4) Handelsbanken 5) byggankan
 
Hasse C skrev:
Hej,
Jag har nyligen fått bud på ränta från SHB och är inte nöjd (3,9% 3 mån på ett lån på 3 milj).
Vad jag förstår så är det enbart SEB som erbjuder ränta knuten mot STIBOR. Jag gillar konceptet eftersom det känns ärligt.

För er som har den modellen: Hur funkar det? Vilken STIBOR har man som index? Vad är ett normalt påslag?

mvh

/HC
Hasse C, vad har du för bolåneränta idag?
 
-MH- skrev:
Jag har mot Stibor 1W och ett påslag på 0,5% (tror jag). Har Swedbank Sjuhärad.
Det där låter ju helt sinnesjukt bra. Du måste vara en extremt viktig kund för dem eller jobbar du hos Swedbank och förmånsbeskattas för lånet?

Jag sitter och jobbar med lånenivåer på runt 40-50 miljoner och jag kan inte komma i närheten av det där.

Kan nämna att alla banker har möjlighet att ge ut lån knutna till STIBOR. Orsaken varför de inte öppet gör detta är för att det är extremt lätt att jämföra mellan olika banker och man vill kunna trixa med listrabatter o dylikt. Normalkunden ges en rabatt som de plockar bort efter ungefär ett år... sen hoppas de på att kunden är för lat för att märka det.
 
Redigerat:
Jag har förstått så här i efterhand att de då ville knyta till sig kunder, oavsett avansen. Så jag hade tur helt enkelt. Jag är nog en av deras sämsta kunder, är jag rädd. ;)

Just då var räntan i paritet med vad andra banker kunde erbjuda.
 
-MH- skrev:
Jag har förstått så här i efterhand att de då ville knyta till sig kunder, oavsett avansen. Så jag hade tur helt enkelt. Jag är nog en av deras sämsta kunder, är jag rädd. ;)

Just då var räntan i paritet med vad andra banker kunde erbjuda.
Har du verkligen 2,3% i ränta idag? Det är Stibor 1veckas plus 0,5%.
 
Kukilon skrev:
Har du verkligen 2,3% i ränta idag? Det är Stibor 1veckas plus 0,5%.
Jag hoppas att inte bankanställda på någon bank har så dåliga villkor? Som anställd är det inga problem idag att ha runt 1,25-1,5 % med förmånsbeskattning upp till statslåneräntan. Ofta är det kopplat mot reporänta med litet pålägg eller i många fall tom rabatt på reporäntan. Däremot finns nästan alltid maxgränser som kan vara lågt satta.

Det finns en del företagskunder som får Stibor plus 0,5-1,0 % men få privatpersoner som idag skulle lyckas med att få knuten mot någon indexränta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.