Skall snart riva ut min gamla oljepanna och installera vedpanna med ackutankar.
Funderar på en Calmar v33 men hur stora tankar är ännu öppet. Tänkte sätta 3x750l där oljetanken står idag men skulle vilja större tankar. Är det förnuftigaste att ha en stor med solslinga i eller blir det bättre med en 750l med solslinga plus en 2500l.

Frågan är då om det finns nån gräns för hur långt man ifrån man kan sätta tankarna från pannan?
I detta fall skulle det bli ca 7m om jag sätter en 2500l i garaget, får tyvärr inte rum att ta in större tankar än 750l närmare pannrummet.
 
Sju meter kommer att fungera, stigare högt, retur lågt, isolera rören, min 28 mm men helst 35.
 
Har du sett tråden om trycklöst system? Du kan kanske använda oljetanken istället för att sätta in nya tankar, vet ju inte hur stor oljetanken är heller.
 
Oljetanken är på 2m3 och är från -74 dessutom tror jag det blir svårt att isolera den ordentligt där den är inbyggd idag. Känns inte som ett alternativ för mej men skall kolla upp tråden.

Ett "problem" som kan uppstå om man placerar tankarna längre bort är var man skall dra rören så man inte snubblar i dem hela tiden. I mitt hus lär man inte kunna undvika att korsa returen med en korridor i källaren.
 
Hej

Jag har en Calmar V33 med 3x750L tankar, Tekniktanken innehåller 15 Solslinga i botten, 9kW Elpatron och 200L VVB. Pannan är förberedd för framtida brännare genom sidolucka. Solslingor på taket finns också med i framtidsplanen.

Från pannan till tankarna som i mitt fall inte heller fick plats i pannrummet så har jag ca 5m 35mm kopparrör. drygt 100L öppet exp.kärl på vinden.
Och jag kan stänga till tank 2 och 3 om jag vill köra el eller ev. pellets för att inte värma mer än nödvändigt.

Vad blir effekten om man ställer tankarna "för långt" från pannan?
Så länge värmen inte läcker ut genom isoleringen borde det väl inte ha någon annan inverkan för man pratar ju aldrig om rörlängder från tankar till radiatorer eller vatten kranen...
Isoleringen borde väl vara det som är viktigast eller?

Varför är det så många som förordar jättetankar?
Om man har en 30kW panna som denna så är det ju rimligt att man hinner "elda upp" tanken från tom på rimlig tid annars har man ju överkapacitet på acktanken.
 
En kompis köpte o installerade en v33 nu i höstas o det blev trycklöst med fd oljetanken (3,2 m3) o en tank på 500 l med dubbla slingor..

Det fungerar helt perfekt.. :)
Oljetanken isolerade han 285 mm i sidorna o 500 mm i topp samt 45 mm under, Tankarna är sammanbundna med 1 3/4" rör där shunten sitter, Även laddkretsen är av den dimensionen..

Exp.kärlet ligger ovanpå "oljetanken" o är en fd vv beredare på 300 l som är ansluten till avtappningen på 500 l tanken så inget vv går till kärlet.. :)

Ångrar att inte jag valde denna lösning o panna då jag bytte anläggning..
Kompisen gjorde jobbet själv så det kostade totalt knappt 65000:- då va det panna, 500 l acktank med dubbla slingor, Alpha 2 cirk.pump (3000:) Thermomatic cbj, Laddomat 21, Isolering, Avstängningsventiler o rör..

Så kolla upp varianten med trycklöst innan du river ut oljetanken, Den o en 750 l tank med beredare el helst slingor skulle bli bra.. :)
 
·HeRmAN· skrev:
Varför är det så många som förordar jättetankar?
Om man har en 30kW panna som denna så är det ju rimligt att man hinner "elda upp" tanken från tom på rimlig tid annars har man ju överkapacitet på acktanken.
Du behöver ju inte sitta vid pannan hela tiden du eldar.
Om du gör upp eld och innan det brunnit ut så fyller du en gångtill då kan du ju fylla den dubbla mängden ack tank.
Det gör i sintur att du får dubbelt så länge till näste eldningstillfälle om tankarna är riktigt isolerade dvs.
Och sen så brinner ju pannorna som effektivast när dom redan är varma så det går åt mindre ved för att producera energin vid ett tillfälle om du har tex 4000l mot att elda 2ggr med 2000l men ändå så är ju den lagrade energin densamma.
Om vi tar ett exempel du kommer hem från jobbet och tänder pannan vid kl1700 sen får den brinna fram till kl 2100 då fyller du pannan full igen och går sen å lägger dig då borde pannnan ha producerat energi nog för att fylla ca 4m3 50°(utan uttag till hus eller vv) med ändå minimal arbetsinsats för dig.

Hoppas att denna lite snurriga förklaring hjälper dig.
 
Jo tack, den biten förstår jag.
Men någonstans borde rimligen gränsen ligga för hur stora tankar som är normalt vid viss given effekt på pannan.

Och jag ser ju naturligtvis vitsen på helgerna då man kan elda hela dagen och kanske ha värme hela veckan eller om man lämnar huset några dagar.
Så visst om man redan har en tank så är det ju dumt att inte utnyttja den.
Men det är alltid bra att ha argument för de projekt man har, både för och nackdelar.
Det är väl det som kallas för att tänka efter. Och blir detta rätt lösning för just mig och mitt hus och mina vanor.

Och att lägga in fullt i pannan och sen gå och lägga sig tycker jag är mindre smart, jag tittar gärna till pannan och knäpper av diskmaskin, torktumlare etc. innan jag somnar.

Jomala, västernorrland eller mälardalen spelar säkert också en roll,
Jag eldar som oftast 1gång/dygn när det är -25 vilket är sällsynt här och 2ggr/vecka just nu när det ligger runt nollan. Stort energibehov i Norrland motiverar ju större volym men jag tror fortfarande att det finns en gräns på volymen där ekonomin i kurvan viker nedåt igen eftersom förlusten inte är noll tankar och dess isolering så länge inte läckaget kommer huset tillgodo.
 
Redigerat:
Jo det finns endel att ta i beaktande. Håller just nu på att undersöka vilka möjligheter jag har att använda oljetanken, väldigt intressant lösning skulle det bli i allafall.

En sak jag inte har klart för mej är om jag använder oljetanken, som måste bli trycklös, och en tekniktank på 750l hur exp.kärlet blir, öppet eller slutet eller har det inget samband?:confused:

En annan sak är att oljetanken ligger ungefär 200mm under golvnivån i pannrummet. Spelar det någon roll med tanke på returen?
 
Om tanken ska vara trycklös så måste du ha ett expansionskärl som sitter som högsta punkt i din anläggning. Dvs den måste sitta över den nivå som vattnet ha i den högst belägna radiatorn. Annars kommer den luft som finns i vattnet söka sig till denna radiator istället för till ditt expansionskärl.
Då är det billigast att ha ett öppet expansionskärl som i princip kan vara vad som helst med tillräcklig volym för att du inte ska få vattnet att rinna ur systemet när det är som varmast och samtidigt inte få luft i radiatorerna när det är som kallast i radiatorkretsen.
Ett trycksatt expansionskärl (slutet) har fördelen att man kan sätta det var som helst i anläggningen eftersom den fungar som en ballong. Man kan fylla den med vatten när man eldar och när man slutar elda så blir ballongen mindre. Men HELA systemet måste då vara trycksatt.
 
_ap_
·HeRmAN· skrev:
Jo tack, den biten förstår jag.
Men någonstans borde rimligen gränsen ligga för hur stora tankar som är normalt vid viss given effekt på pannan.
Huvudsaken är väl att man klara sig med värme i 24h, sen är det ju fint med större
tank för att jämna ut eldningarna typ elda fullt två dagar få den 3 på köpet..men men det
är ju en smak och kostnads sak..
 
Cerke skrev:
En sak jag inte har klart för mej är om jag använder oljetanken, som måste bli trycklös, och en tekniktank på 750l hur exp.kärlet blir, öppet eller slutet eller har det inget samband?:confused:

En annan sak är att oljetanken ligger ungefär 200mm under golvnivån i pannrummet. Spelar det någon roll med tanke på returen?
Öppet kärl precis ovanför 750l tanken.

Köp esbes "laddomat" som har pluggad backventil som standard, så kommer det varma vattnet inte vandra över till pannan efter eldning.
 
Cerke skrev:
Ett "problem" som kan uppstå om man placerar tankarna längre bort är var man skall dra rören så man inte snubblar i dem hela tiden. I mitt hus lär man inte kunna undvika att korsa returen med en korridor i källaren.
Gör som jag, dra rörena under taket så behöver du inte snubbla på något. Du använder väl pump till laddningen, då kan du i princip dra rörena hur som helst mellan panna och tank.
 
leifa.k skrev:
Gör som jag, dra rörena under taket så behöver du inte snubbla på något. Du använder väl pump till laddningen, då kan du i princip dra rörena hur som helst mellan panna och tank.
Ditt råd är sannolikt inte förankrat i de allmänna rekommendationer som finns kring installation av panna och ackumulatortank. Som regel vill man att returen skall gå lågt, bl.a. av självcirkulationsskäl (som faktiskt är en del i säkerhetssystemet). Om man kollar på t.ex. Termoventilers installationsmanual av Laddomat 21 så uttrycker de sig i termer av "Röret till tankbotten får inte dras upp mot tak".
 
Redigerat:
Nä, det har du nog rätt i. Sedan skriver dom också "anpassa eldningen till den effekt som kan föras över till ackumulatortanken med självcirkulation" . Vem gör det? Har man syrventil och det blir strömbortfall så stannar ju fläkten och när tempen i pannan stiger så öppnar syren och kyler, ser ingen fara i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.