Verkar som en hel del små vvs:are inte är med i säkervatten och det svartnar lite i blicken hos de när man frågar om det. Hur gör ni?

Kör ni på rykte eller kräver ni att firman är "auktoriserad" av säkervatten. Verkar genomgående som att lite större firmor med 10+ anställda har det.

Försäkringsbolagen svarar ju rätt luddigt när man tar upp ämnet. Ibland att anlitade måste ha det för att få ut ersättning vid skada, ibland att de bör och om man pressar de att det endast behöver följa säkervatten eller vara rätt gjort.
 
Det kostar mkt att vara med i säkert vatten.
En yrkesman klarar det där ändå. Be om referenser istället.
 
Att ett företag är med i säker vatten betyder väl inte att han som utför jobbet är kunnig eller har en bra dag tyvärr.

dessutom ändras ju reglerna för vad som är tillåtet i takt med att alla hittar brister, dubbelgips, klämring vs presskopplingar vs lödda rör och senast var det väl folie-fuktspärrar som dömdes ut.

jag kör på referenser och eget kunnande (eller tron på eget kunnande, d.v.s s.k. sunt förnuft), känner alldeles för många som tillbringat tid med besiktningsmän och tingsrätt för att dem aldrig insett vilka fuskjobb deras hus utsatts för, det är tråkigt men tyvärr fungerar ju inte säker vatten, bkr m.m. såsom det förmodligen är tänkt.

skulle jag höra talas som någon som flera år efter renovering fått ersättning av sitt försäkringsbolag mot uppvisande av våtrumsintyg kanske min ståndpunkt ändras.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
En duktig hantverkare är duktig oavsett om den betalar dyra avgifter till "Säker Vatten" eller ej. Och som duktig hantverkare har de en kö av kunder som pga referenser eller tidigare jobb vill anlita företaget. När vi byggde hus hade ingen av våra hantverkare det intyget
Däremot fick vi självklart ett intyg som beskrev vilka material och metoder som använts.
 
Hej. Nu när jag läst på lite mer och haft lite mer kontakt med rörmokare håller jag verkligen inte med er. Av de rörkrökare som jag haft hemma har de med säkervatten definitivt varit snäppet seriösare, därmed inte sagt att jag har ett statistiskt underlag. Nu har tillräckligt många säkervatten för att man ska kunna hitta en bra bland de.

Det garanterar inte på något sätt ett bra arbete, men ett gemensamt ramverk vilket om det används rätt kan bidra till att saker inte förbises. Med det sagt så är medaljens baksida att det är dyrt och kurserna (enligt vad jag förstått) består av 70% reklam för säkervatten.

Som sagt, min - högst personliga - uppfattning/erfarenhet.
 
Krilleman
Csms skrev:
Hej. Nu när jag läst på lite mer och haft lite mer kontakt med rörmokare håller jag verkligen inte med er. Av de rörkrökare som jag haft hemma har de med säkervatten definitivt varit snäppet seriösare, därmed inte sagt att jag har ett statistiskt underlag. Nu har tillräckligt många säkervatten för att man ska kunna hitta en bra bland de.

Det garanterar inte på något sätt ett bra arbete, men ett gemensamt ramverk vilket om det används rätt kan bidra till att saker inte förbises. Med det sagt så är medaljens baksida att det är dyrt och kurserna (enligt vad jag förstått) består av 70% reklam för säkervatten.

Som sagt, min - högst personliga - uppfattning/erfarenhet.
Nja, 70% reklam för säkervatten är det inte. Snarare en genomgång av regelverket och skriftligt prov på slutet av dagen för att visa att man hängt med. Jag har varit på två kurser, den tredje kommer snart.
 
  • Gilla
Csms
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.