Hej!

Håller på att koppla in en diskmaskin i min lägenhet. Har lyckats skaffa rätt storlek på T-koppling för att få till-vatten till maskinen och satt denna på ledningen till blandaren enligt bild nedan. MEN skarven mellan T-koppling och blandarens stålomspunna slangen vägrar bli tät!

Har försökt flera gånger med att rispa gängorna, sätta på gängtejp 7-8 varv och dra åt så hårt att min mekaniska sympati gör mig illamående. Men det droppar ändå.

Hur ska jag göra istället?
Om själva inkopplingen är fel vill jag gärna veta det med :)

T-koppling ansluten till vattenledning under diskho, markerad läcka vid skarv med stålomspunnen slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fråga nr 2 gäller diskmaskinens avloppsslang - den är har liiite för stor diameter men går fortfarande att knöla in i avlopps-"stammens" hål. Gängringen hjälper inte men slangen sitter fast hyfsat pga friktion.

Brukar man lämna det så? Eller vad ska jag skaffa för grejer så att det blir "rätt" ?

T-koppling monterad på vattenledning under diskbänk markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mkt tacksam för svar!

Mvh
Mr Dripp Dropp
 
G
Fråga 1, lite svårt att se men är det en koppling med slätända, då ska det vara en gummipackning.
Fråga 2, nä så ska det inte se ut. Avlopp diskmaskin brukar man trä på, inte stoppa in. Du verkar ha en grenkoppling. Kanske finns det något att köpa dit?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman kommer säkert in med ännu bättre tips, men tills dess:
eftersom du bor i lgh så brukar det vara krav på en separat avstängning för diskmaskin. Det skulle du kunna lösa med att byta blandare och då får du en tredje slang från den som du kopplar in disk på, och kopplingen där det läcker kopplar du tillbaka på ursprungsstället.
 
janwide
Är inte rörmockare men gissar att du har fel T-koppling. Både på den inringade och den som pekar nedåt ska ha slätända. Anslutningarna till de ska ha gummipackning.
Anslutningen till avloppet skulle jag aldrig lämna så men jag vet tyvärr inte vilka grejer du behöver.
 
janwide
Du ska heller inte linda gängan på dessa. Vare sig med gängtejp eller lin. Packningen är det som ska täta mot slätändan på kopplingen.
 
A
Gummipackning till kopplingen som sagts.
Slangnippel till vattenlåset.
Vit plastslangnippel för vattenlåsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Stort tack för så många svar, och så snabbt! (y)
Vore grymt om ni kunde hjälpa till att reda ut på baby-nivå .. :oops:

Ang gummipackning och slätända på T-kopplingen ser dom ut såhär.
Närbild på en skadad gummipackning inuti en metallanslutning för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängad T-koppling för vattenledningar i närbild, skade på gummipackning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänstra bilden (tagen rakt framifrån) är befintlig slang upp till blandare. Det är antagligen jag som skadat gummipackningen med mina gängtejps-snedsteg. Är det en sådan gummitätning ni syftar på?

Andra bilden är ändan på T-kopplingen där slangen till blandare ska på. Är detta en slätända?

--------------------

Handyman 1 skrev:
Gummipackning till kopplingen som sagts.
Slangnippel till vattenlåset.
[bild]
Tackar! Ska ordna detta
 
janwide
Den till vänster har slätända.
Två metalliska rörgängade kopplingar, en med slät ände till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Galenskaparen skrev:
Stort tack för så många svar, och så snabbt! (y)
Vore grymt om ni kunde hjälpa till att reda ut på baby-nivå .. :oops:

Ang gummipackning och slätända på T-kopplingen ser dom ut såhär.
[bild] [bild]

Vänstra bilden (tagen rakt framifrån) är befintlig slang upp till blandare. Det är antagligen jag som skadat gummipackningen med mina gängtejps-snedsteg. Är det en sådan gummitätning ni syftar på?

Andra bilden är ändan på T-kopplingen där slangen till blandare ska på. Är detta en slätända?
Ja det är en slätände. INGEN gängtejp på kopplingar som ska täta med gummipackning eller klämring.
Du behöver en ny packning då du dragit för hårt så att den har skurit sönder.
 
Jag fick tipset att sätta lite "smörja" på gummipackningar för att de inte ska skadas när man spänner ihop. Minns inte vad denna smörja kallades men att det funkar med olivolja då den också är snäll mot gummipackningar. Ingen annan matolja var ok då den kan lösa upp packningen och orsaka läckor senare
 
Tack för bra hjälp allihopa! Mkt värdefullt för en noob som mig.

Löste problemet. Lite observationer som kanske hjälper nån:
  • Kan inte förklara det men jag drog åt hårdare, typ så att jag fick blodsmak, för jag tänkte att jag kan ju testa innan jag skruvar isär den läckande skiten för femtioelfte gången.
  • Noterar att den slätända jag köpte på Bauhaus var lite mindre till ytan än motsvarande som jag köpte på Jula eller Hornbach. Jag bytte helt enkelt.
  • Kollade med Bostadsrättsföreningen och dom struntade tydligen i huruvida man har avstängningskran ovan bänk.
  • Kollade även med mitt försäkringsbolag. Dom struntade tydligen också i ovannämnda krav att det ska vara kran ovanför bänk. Skönt... Därför pallade jag inte/var för snål för att byta blandare. Istället satte jag en Ballofix-avstängning efter T-korset på tillvattnet.
  • Satte givetvis plast-"balja" under maskinen dock så att man har en liiiiten chans att notera läckage i tid.

Än en gång tack till detta eminenta forum och er som svarade :)
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.