Har planer på att installera en diskmaskin och har lite frågor ang. rördragning till vattnet.
Blandaren är en väggmonterad historia och det enda stället där jag kan ta vatten ifrån.
Vilka rörkopplingar behöver jag för att få ner vatten till min diskmaskin ? Antar att blandaren kommer att bygga ut mer med rörkopplingarna på plats, i så fall hur mycket?

Dum som man är förberedde jag inte detta när jag rev det gamla kaklet och rören var blottade.

Bifogar en bild på blandaren.
 
  • blandare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej en knivig sits där... kan du inte dra ett nytt PEX från en inkommande annslutning.
Eller så får du bygga ut din blandare så att du kan montera en ny anslutning på kallvattensidan på blandaren du har.blir ju inte så snyggt men.
 
Jag antar att inte vattnet är draget genom köksskåpen så det bara går att koppla på där, men vet du om vattnet är draget nedåt eller direkt åt sidan iväggen?
Om det är draget nedåt skulle du ju kunna skära ur gipsskivan under diskbänken och koppla på där, då kommer det inte synas visuellt även om du har ett hål i väggen.
 
Alternativ 1 är som Henrik sa dra nytt från inkommande, men jag antar att du redan avskrivit detta?
Alternativ två är M26-påbyggnader så att blandaren kommer ut en bit men har du då en vanlig golvmaskin har du nästa problem med genomgång genom diskbänken och hur snyggt det blir? Är det en bänkmaskin kan det funka hyfsat.

Typ 51mm blire...
20804.jpg
 
Att koppla på inkommande är i princip uteslutet då rören går en meter bakom kaklet i höjd med blandaren och viker sedan in i väggen, som angränsar till grannen. Hur det är draget sen har jag ingen koll på. Det är en putsad tegelvägg så lokalisering av rören blir en bökig process.

Det är en vanlig golvstående diskmaskin. Man borde kunna dra ett kromat rör rakt igenom den rostfria diskbänken. Men jag är lite tveksam till påbyggnaderna, 51mm är ganska mycket på en blandare som redan bygger en bit från väggen. Om det inte finns någon annan lösning blir jag illa tvungen till det.
 
Men det kanske finns några väggmonterade blandare med uttag till kallvatten ?
 
Ny blandare med X-tra vattenuttag finns ja. Alternativt kom jag på den lysande idén att man kan ta ut vattnet i nippeln under svängpipen, men jag vet inte vilken gänga det är. Ring FMM och fråga om det funkar och om dom har en nippel för ändamålet.
 
Lägg dit en sån här, och dra sen ett kromat rör genom bänkskivan, så löste jag det en gång.

getFile

(Oras)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.