hej hej
har ett pumphus till sommarstugan som ser....suspekt... ut
det har tydligen funkar förra vintern när det va så smällkallt men jag vill inte bara låta det va som det är ännu en vinter. tanken är att riva och bygga nytt "hus" till utrustningen nästa sommar.

pumphuset är byggt på altan under tak och vilar mot husväggen på två sidor. står i en hörna alltså.

det set minst sagt ut som hej kom och hjälp. frigolit i bra skick på de flesta väggar. söndersmulat musskitigt och blöt glasfiberisolering i botten. merparten av alla ledningar (både plast och koppar) ligger bara men vissa sitter (mer ligger å snart trillar av) det glasfiber rörisolering på

hur ska jag göra?
känns som att allt som stavas glasfiber måste bort för mössen verkar ha party där inne då det är värme på för att vattnet inte ska frysa på vintern. ena tryggvakten har fått en hel del söndersmulad glasfiberisolering i sig och skall tömmas fortast möjligt för å inte börja brinna.

vad bör jag isolera med för att det ska klara sig en vinter till? försöka täta upp med frigolit på alla väggar å sen låta elementen göra jobbet? hur tjock frigolit är en bra ide? husväggarna som det står emot är troligen väldigt dåligt isolerade men vi kommer ha underhållsvärme 10 grader på under vintern
 
Frigolit rakt av verkar väl som en bra idé? Jag kan inte se någon anledning till att det skulle behöva vara glasfiberisolering. Det finns skumplastisoleringsrör till rör/slang. Sedan skadar det kanske inte att ha en musgiftstation i pumphuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.