Hej!
Vi har nyligen renoverat vårt badrum. Det blev 3 rör, 1 knopp till gammalt element och en läckageindikator på samma hörn. Det ser inte särskilt fint ut men firman säger att arbetet är utfört "enligt reglerna". Kan någon hjälpa oss och berätta om det stämmer? Undrar om de kunde Ha gjort på ett snyggare sätt.
 
  • Renoverat badrumshörn med tre rör, en knopp och läckageindikator på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
kulle
  • Laddar…
Staffans2000
Det ser skrattretande oestetiskt ut. Att det är "utfört enligt reglerna" har jag inget att invända emot. Men rent utseendemässigt är det ett verk av en blind.
Hur ser resten av rördragningen ut?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
En av anledningarna till att man anlitar "proffs" är naturligtvis att man inte vill att resultatet ska föra tankarna till en kreativ femåring, även om regler för funktion följts.
Läckageindikatorn ser för övrigt lite misstänkt ut ur säkerhetssynpunkt också.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Sitter det någon inspektionslucka på andra sidan väggen? Det är krav på det om det är kopplingar i väggen.
 
Krilleman
Jag har svårt att se hur detta ska kunna vara godkänt.

Klämringskopplingarna på provtryckningsproppen (i mässing) och på ballofixerna är ju i väggen.
Det är inte korrekt.

Och vad är det för vatten som är proppat? VVC? :thinking:

Och den översta anslutningen av dom fyra, är det så att den bara passerar genom lådan och ut på andra sidan till höger?!

Estetiskt är det förkastligt. Har man haft tillgång till slitsen hade det gått att göra om nya rör som kommer ut snyggt med korrekt brickor enligt konstens alla regler!

Hur har dom fått dit tätskiktsmanshetter som det ser ut nu?!
 
Ja det där såg ju lite lattjo ut. En röris med utbildning, erfarenhet och bockverktyg borde göra det lite snyggare.
 
Staffans2000
Inte om han är blind.
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer! Jag bifogar några bilder till. Lite bakgrund: vi bor i en lägenhet från 20-talet i innerstad. Det är bärande väggar i badrummet och föreningen ville inte att vi skulle gömma rören. Vi fick fler offerter och valde en firma som hade bäst omdöme och erfarenhet i vår stadsdel (absolut inte den billigaste). De höll på att renovera en annan lägenhet på samma gata.

På tisdag ska vi och projektledare på firman gå igenom arbetet en gång till. Utifrån era kommentarer verkar det som om firman följt reglerna väl. Men vara estetiskt är en annan sak. Finns det något som jag kan begära dem att göra om för att det ska bli lite bättre i det läget?

Klinker under rören till toalettstolen ser inte särskilt bra ut heller. Men som sagt har jag ingen kunskap i badrumsrenovering. Vore mycket hjälpsamt om ni skulle kunna ge mig några tips inför tisdagen
 
  • Badrumsvägg med synliga rör och hål i klinkern där rörinstallationen är.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad toalett med synliga vattenrör och kopplingar mot en kaklad vägg och klinkergolv i en lägenhetsbadrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig rördragning längs vägg och golv i en renoverad lägenhet från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med synliga rör längs en vägg klädd med beige kakel och klinkergolv, reflektioner från belysning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har svårt att se hur detta ska kunna vara godkänt.

Klämringskopplingarna på provtryckningsproppen (i mässing) och på ballofixerna är ju i väggen.
Det är inte korrekt.

Och vad är det för vatten som är proppat? VVC? :thinking:

Och den översta anslutningen av dom fyra, är det så att den bara passerar genom lådan och ut på andra sidan till höger?!

Estetiskt är det förkastligt. Har man haft tillgång till slitsen hade det gått att göra om nya rör som kommer ut snyggt med korrekt brickor enligt konstens alla regler!

Hur har dom fått dit tätskiktsmanshetter som det ser ut nu?!
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser skrattretande oestetiskt ut. Att det är "utfört enligt reglerna" har jag inget att invända emot. Men rent utseendemässigt är det ett verk av en blind.
Hur ser resten av rördragningen ut?
Tack för era kommentarer! Jag bifigade några bilder nedan.
 
Hade jag gjort ett sådant jobb hade jag bytt yrke det där får dom göra om hade aldrig godtagit detta
Inte änns till mig själv och jag kan bli lite lat när det är till mig själv
Det hade varit lättare att göra det ordentligt
Dessutom är det inte gjort enligt säker vatten reglerna då skarvarna i slitsen
inte är inspektions bara
Det är sådant som ger vvs branschen dåligt rykte
 
Muttrarna till ballofixer och provtryckningsproppen sitter i väggen
Det är mot reglerna vid ett läckage kommer vattnet att rinna in i slitsen
Jag hade krävt att dom öppnat upp slitsen för om det synliga ser ut så där hur ser det då ut på insidan
Har företaget säkervatten certifikat
Har du fått en avvikelse om detta som du har skrivit under?
Då dom enligt reglerna måste informera dig om att detta inte kommer att kunna bli godkänt enligt reglerna och vilka konsekvenserna kan bli tex vatten läcka utebliven försäkrings ersättning mm sen kan du ta beslutet om att de ska göra det ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.