Jag har precis varit på två lägenhetsvisningar där det i både fallen finns vattengenomföringar genom golvet.

Badrum 1:
Nyrenoverat (2019) badrum med våtrums-cert. Föreningen har godkänt renoveringen.
Vertikala rörgenomföringar går genom golvet ca 1 meter från duschutrymmet och används för handduksvärmare.

Badrum 2:
Renoverat 2007 sedan "kakel på kakel"-renovering 2017. Saknas dokumentation.
Vertikala rörgenomföringar går genom golvet ca 2 meter från duschutrymmet och löper upp genom taket (används inte i badrummet). Golvbrunn går ej att kontrollera pga badkar. Enligt mäklaren var detta helt godkänt under 2017.
Bild: 2Z0rcP2 Vertikala rörgenomföringar nära golvet och en liten rund träbord i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I både fallen så har mäklarna sagt att allt är godkänt, men enligt GVK så står följande och gäller sedan 2005:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt."

Nu undrar jag vad som egentligen gäller? Täcker försäkringen om någonting händer? Finns det några risker som jag bör känna till?
 
Redigerat:
Kontrollera när badrummet byggdes, kanske gällde andra regler då? Jag vill minnas att badrum byggda med dåvarande godkända byggregler anses godkända än idag, ur ett försäkringsperspektiv.
 
L logic skrev:
Kontrollera när badrummet byggdes, kanske gällde andra regler då? Jag vill minnas att badrum byggda med dåvarande godkända byggregler anses godkända än idag, ur ett försäkringsperspektiv.

Grundläggande renovering med tätskikt osv utfördes 2007, dvs två år efter att det nya regelverket kring rören infördes.
 
Man får vid renoveringar lov att göra avvikelser från branschreglerna när det är totalt orimligt att ändra.

Läs andra stycket från "Säker vatten". ;)

Textsida med riktlinjer om installation av tappvattenrör och radiatorer från "Säker Vatteninstallation".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.